Roomba-robottipölynimureita valmistava iRobot on keksinyt uuden bisnesmallin laajentamaan liiketoimintaansa eteenpäin pelkästä laitteiden myynnistä.
Robottipölynimurit keräävät liikkuessaan tietoa omistajiensa kotien koosta, mitoista ja etäisyyksistä esimerkiksi eri huonekalujen välillä. Käytännössä ne pystyvät luomaan mallinnuksen kodista ja sen sisällöstä. Nämä tiedot voivat kiinnostaa monia muita teknologiayhtiöitä, visioi iRobotin toimitusjohtaja Colin Angie uutistoimisto Reutersin haastattelussa.
Angien mukaan esimerkiksi suurten teknologiajättien tarjoamat älyvalaistuksen, termostaattien tai turvakameroiden ratkaisut voisivat hyötyä robottipölynimurien keräämistä tiedoista, joiden avulla ne pystyisivät paremmin ymmärtään käyttöympäristönsä. Pyrkimyksenä on saada myytyä tiedot ainakin yhdelle suurista teknologiajäteistä, kuten Amazon.com, Apple tai Google, tulevien vuosien aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aivan ilman asiakkaan lupaa tietojen jakaminen ei tietenkään tapahtuisi, vaan asia pitäisi hyväksyä käyttöehdoissa.
Amazon kieltäytyi kommentoimasta asiaa ja Apple sekä Google eivät vastanneet Reutersin kommenttipyyntöihin.
Varsinaiseen käyttöympäristönsä tarkempaan mallinnukseen pystyvät vain 900-sarjan Roomba-lippulaivat, jotka sisältävät kameran, lisäantureita sekä edistyksellisempiä ohjelmistoja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »