Applelle viime vuodet eivät ole sujuneet parhaalla mahdollisella tavalla oman brändin suojaamisen kannalta. Aikaisemmin viime vuonna yhtiö hävisi Kiinassa oikeustaistelun iPhone-brändistä, jonka käyttöoikeuden kiinalaisoikeus antoi Xintong Tiandille -nimiselle nahkavarustevalmistajalle. Vain reilu viikko sitten Apple joutui oikeuteen myös App Storen uuden logon myötä, jonka kiinalainen vaatemerkki Kon katsoi muistuttavan liiaksi omaa logoaan. Oikeuden päätöstä App Storen logon kohtalosta ei ole vielä saatu.
Muiden oikeuskiistojen lisäksi, Apple on hiljattain kokenut bränditappion Italiassa, jossa Steve Jobs -brändätty vaatealan yritys on voittanut oikeustaiston Applea vastaan. Vincenzo ja Giacomo Barbato varasivat Steve Jobs -nimen tuotteilleen vuonna 2012 huomattuaan, ettei Apple ole suojannut nimeä Italiassa. Apple nosti myöhemmin oikeuskanteen yritystä vastaan ja käytti yhtenä perusteena logoa, jossa J-kirjaimen päälle oli merkitty lehti ja kylkeen puremajäljet. Oikeuden mielestä syytteet eivät kuitenkaan olleet tarpeeksi painavia, sillä logo on selvästi erottuva, eikä kyljen kuviota voida rinnastaa omenan puremajälkiin, sillä kyse ei ole syötävästä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisen kiusallisen tilanteesta Applelle tekevät Vincenzo ja Giacomo Barbaton Business Insider Italialle kertomat tulevaisuudensuunnitelmat, jossa veljekset aikovat tulevaisuudessa laajentaa liiketoimintaansa vaatealalta elektroniikkatuotteisiin. Näin ollen Apple voi joutua tulevaisuudessa kilpailemaan omilla tuotteillaan Steve Jobs -brändättyjen elektroniikkatuotteiden kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »