Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Ensimmäinen kuluttajatutkimus julki – näin ristiriitaisen vastaanoton saanut Face ID vaikutti iPhone X:n asiakastyytyväisyyteen

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tutustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Face ID:n toiminta perustuu iPhone X:n näyttölovesta löytyviin sensoreihin.

Face ID:n toiminta perustuu iPhone X:n näyttölovesta löytyviin sensoreihin.

iPhone X:n myötä esitelty Face ID -kasvojentunnistus on alusta asti saanut ristiriitaisen vastaanoton. Arvosteluissa Face ID:tä on paitsi kehuttu uutena innovaationa, myös kritisoitu epävarmana tunnistautumistapana. Samoin julkisuuteen on noussut useampia tapauksia, joissa Face ID:n kasvojentunnistus on pettänyt ja päästänyt väärän ihmisen kirjautumaan puhelimelle. Ongelma on erityisen kiusallinen Applelle, koska Face ID:tä käytetään monissa tapauksissa maksutapahtumien vahvistamiseen ja henkilökohtaisten asioiden hoitoon.

Huolimatta julkisuuteen nousseesta kritiikistä, ei Face ID ole vaikuttanut iPhone X:n käyttäjien asiakastyytyväisyyteen. Strategy Analyticsin Consumer Sentiment Analysis -ryhmän hiljattain julkaisemassa kuluttajatutkimuksessa TrueDepth-kamera ja Face ID nousivat Applen asiakkaiden keskuudessa esille ensisijaisina kiinnostuksen herättäjinä, ja Face ID:n vastaanotto oli asiakkaiden keskuudessa ”erittäin positiivista”.

Face ID:n lisäksi iPhone X keräsi tutkimuksessa kehuja myös uudistuneesta näytöstä, kamerasta ja parantuneesta akkukestosta. Strategy Analyticsin johtavana analyytikkona toimiva Adam Thorwart arvioi suuren asiakastyytyväisyyden johtuvan paitsi puhelimen parantuneista ominaisuuksista, myös Applen vahvasta brändistä Yhdysvalloissa. Erityisesti Applen olemassa olevat käyttäjät arvioitiin potentiaalisiksi asiakkaiksi myös uusille tuotteille.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana iPhone X:n aiempaa korkeampi hinta ei noussut tutkimuksessa esiin asiakastyytyväisyyttä rajoittavana tekijänä. Kuten AppleInsider omassa artikkelissaan huomauttaa, on Apple tällä hetkellä yksi harvoista yrityksistä, joka pystyy pitämään puhelimissaan korkeat katteet ja tekemään liiketoiminnassaan voittoa. Samalla Apple on kritiikistä huolimatta ollut merkittävänä tekijänä monien innovaatioiden, kuten sormenjälkitunnistuksen ja puhetunnistuksen tuomisessa massamarkkinoille.

Animojit toimivat iPhone X:n etukameralla ja iMessage-viesteissä.

Face ID:tä hyödyntävät Animojit nousivat tutkimuksessa esille yhtenä syynä iPhone X:n ostamiselle.

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tutustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-liittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Lasse Paitsola

    Asiakastyytyväisyys johtuu siitä, että laite toimii kuten on luvattu ja ajateltu. Siis, helppokayttöisyys ja toimintavarmuus ovat iPhone X:n valtteja. Paras puhelin tähän mennessä. Mikäli Face-ID ei toimisi, niin tuskin Apple, pankit ja luottokorttiyhtiöt voisivat hyväksyä sen hyödyntämistä. Eli, lehden uutisointi varsin huono!

  2. Vili

    Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

    • Trigger

      Pitähän iFanin jollain argumentilla iteänseän puolustella, kun on sijoittanut yli tonnin puhelimen, joka ei toimi toivotulla tavalla.
      Negatiivisen palautteen, kuten eri uskonlahkoissa tehdään, kielletään niitten olemassa olo tai lehdistö valehtele ja paras puolustus on hyökkäys, jonka hoitaa fani joukkue ei itse yritys, näin hienosti karavaani kulkee, on se komiaa

      • Vili

        Älyttömän hyvinhän tuo toimii? Paremmin kuin osasin kuvitella vaikkakin oli selvää, että sen hyvin täytyy toimia jos sormenjälkitunnistimesta uskalletaan luopua.

        Onhan tuo face ID jokapäiväisessä käytössä parempi kuin touch ID, sen huomaa hyvin kun käyttää tätä iPadia.

        Apple heitteriä näyttää harmittavan, kun Apple on jälleen onnistunut tuomaan markkinoille jotain mikä aidosti kiinnostaa ihmisiä ja minkä käyttäjät on ottaneet omakseen.

        • Hendriks

          Oot sää kyllä uskomaton X. Meni niin taikka näin, niin Apple on aina Apple. Heittäkää minut vaikka jokeen. Ookkos jo muijas laittanu vierashuoneeseen omalta paikalta ja peti petattu X.lle.

        • Andi

          Kyse onkin siitä toimiiko ”liian hyvin” ja mitä tulee uusien kiinnostavien ominaisuuksien luomiseen luulisi niitä tulevan vähän enemmänkin resurssit huomioiden.

  3. iHonor

    Ei tarvitse kuin mennä esim phonearenan käyttäjä arvioita lukemaan niin tietää että X ei ole lähelläkään ”erittäin positiivista” palautetta, ”hyvä mutta” olisi lähempänä totuutta

    https://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone-X_id10414/reviews

    • Vili

      https://www.amazon.com/Apple-iPhone-GSM-Unlocked-5-8/product-reviews/B075QJSQM5/ref=cm_cr_dp_d_show_all_btm?ie=UTF8&reviewerType=all_reviews

      60 arvostelua, 62% antanut 5 tähteä, muuten ei juuri muuta ja sitten katkerat Android käyttäjät käyny kirjoittamassa yhden lauseen 1 tähden arvioita.

      • Hendriks

        kyllä me ViliX jo tiedämme. Otappa rennosti ja alappa valmistautuun vuodenvaihtoon.

      • iHonor

        Suurin osa noista oli jotain yli ampuvaa palvomista🙄

        Neutraaleja arvioita oli todella vähän ja ymmärtäähän sen halvemmalla saa hyvän ja jopa paremman vastineen tuolle ja rahoille eikä tarvitse pelätä milloin Apple tekee luurista käyttökelvottoman lehtipainon

        • Vili

          Ymmärrän että Android pojille on vaikea ymmärtää, että jotku tekee puhelimia joita ihmiset oikeasti tykkää käyttää ja saa ne hyvälle tuulelle.

          Munkin työkaverille oli aina Samsung ja aina se sitä kirosi milloin mistäkin syystä, sitten vuosi pari takaisin hommasi iPhonen ja omistaa kuulemma vihdoin toimivan puhelimen.

          • iHonor

            Kyllä minäkin aikani tappelin iphonen jatkuvien vikojen kanssa kunnes päivitin 6s’n jälkeen Honor 8’in siihen loppu ongelmat
            Mulla sentään kiitettävä iphone kausi takana
            Järjestäen iphone 4-6s pois lukien 5c ja SE
            Neloset toimi hyvin ei valittamista mutta 5 oli täysi katastrofi, 5s toimi taas hyvin kunnes tuli kuutosen vuoro ensin hajos laturiportti (komponentti) sitten akku ja lopuksi vielä antenni/wifi komponentti. No päivitin sitten sen 6s toivoen taas kerran että jospa tämä toimisi paremmin kun 5s’kin toimi, ei, piirivika sulake tai joku muu emolevystä oli kärähtänyt aivan kuten 5’ssä
            Silloin mulle riitti rupesin etsimään uutta luuria ja törmäsin honoriin, se oli kuin iphone joten päätin kokeilla vähän varoen sitä ja tässä sitä vieläkin ollaan saman honor 8n kanssa kuin puolitoista vuotta sitten enkä haikaile ainakaan ihan heti takas

          • Vili

            Mulla ollut iOS laitteita vuodesta 2009 yhteensä 7 kappaletta ja yksikään ei ole ollut huollossa tai muutenkaan kärsinyt mistään vioista.

      • N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

        Mistä päättelet, että yhden tähden arvostelut ovat Androidkäyttäjien kirjoittamia? Onko tuo oma deluusiosi, vai onko jotain näyttöä tuon väitteen tueksi?

  4. pyärämiäs

    Omppu-uskikset ei voi olla väärässä! Kun on yli tonni maxettu iLaitteesta, niin sen on oltava hyvä tai kaikkein paras ikinä! Parinkolmensadan tele hoitaa samat asiat ja jopa paremmin.

    • Vili

      ”Parinkolmensadan tele hoitaa samat asiat ja jopa paremmin.”

      Ei ihme että Samsungilla menee heikosti.

      • Hendriks

        @Vili

        Snap!. 👍😂

  5. Ismo

    Jaksaa aina hämmästyttää tämä Android-fanaatikkojen jatkuva tarve lukea ja kommentoida Appleen liittyviä uutisia! Ei minulla ainakaan ole mitään tarvetta mennä Android-puolelle huutelemaan jokaisen uutisen perään, että ”applessa tämäkin asia on paremmin…”

    Jos ajan Fordilla, niin ei minulle tule mieleen mennä Audifoorumille huutelemaan miten surkea auto Audi on, ja miten paljon parempi hintalaatusuhde Fordissa on.

    Tai jos minulla on sähkölämmitys, niin en lue TM:stä öljypoltintestejä. Puhumattakaan että viitsisin nähdä vaivaa niistä keskustelemiseen. Poltinvertailu on sikälikin validi, että lämmitysmuoto = käyttis ja öljypolttimen / sähkölämmityksen merkki/malli ovat sitten puhelinmalleihin rinnastettavia speksejä. Jos itsellä on sähkölämmitys, niin ei paljon lämmitä jos vertailun ykköseksi pääsee vaikka Oilonin öljypoltin.

    Ei minua edes kiinnosta, vaikka miten hyvä Android-puhelin ilmestyisi, koska se ei yksinkertaisesti ole minulle vaihtoehto. Minulla on muitakin Applen ekosysteemin laitteita ja monella tonnilla softaa applelle ostettuna (vrt. sähköpatteriverkosto), joten käyttiksen vaihto ei ole ihan pikku operaatio. Se ei ole mitään sokeaa fanitusta, vaan käytännön sanelemaa järkeä (pitäisi uusia viritinvahvistin, polkupyörän smart traineri, appleTV jne… eli puhutaan vähän muustakin kuin puhelimesta). Sitäpaitsi uuden käyttiksen (ja muun laite-ekosysteemin) opettelu on sekin pois siitä olennaisesta, eli niiden asioiden tekemisestä mitä puhelimella kukakin tekee! Ei jatkuva vaihtaminen ole mikään itseisarvo.

    No ok, ehkä täällä suurimmat huutelijat ovat lapsia, ja turhaan trollaannun heidän kommenteistaan. Mutta olisi kiva joskus lukea asiallista kyseiseen uutiseen liittyvää keskustelua ilman että se jo viimeistään kolmannessa viestissä muuttuu juupas-eipäs Apple vs. [valitse oma merkkisi]-väittelyksi.

    Ylläpito voisi alkaa poistamaan näitä ilmeisimpiä trolleja hiukan aktiivisemmin, niin ehkä trollaajien kiinnostus laantuisi ja siirtyisivät johonkin omalle älykkyysosamäärälleen paremmin sopivalle foorumille. Vinkki: Kaikki Apple-uutisten yhteydessä ilmenevät ”androidissa tämä asia on niin tai näin”-tyyppiset kommentit voisi poistaa, ja toisinpäin.

Tuoreimmat jutut