Autonvalmistajat ovat viimein vuonna 2016 vahvasti innostuneet kyytisovelluksista, ja lähes jokainen palveluista onkin jo saanut vähintään sijoittajaksi jonkun autonvalmistajan.
Nyt Mercedes-Benzin takana oleva Daimler-yhtiö laajentaa omaa aiempaa kyytisovellusperhettään ostamalla 60 prosentin enemmistöosuuden Hailo-kyytipalvelusta. Lopputuloksena Hailon brändi katoaa, ja se yhdistyy myös toiminnaltaan MyTaxin alle. Hailon toimitusjohtajasta Andrew Pinningtonista tulee MyTaxin toimitusjohtaja aiemman toimitusjohtajan ja perustajan Niclaus Mewesin siirtyessä Daimlerille hoitamaan laajemmin tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtoja.
MyTaxin Daimlerin tytäryhtiö hankki omistukseensa jo vuonna 2014.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdistymisessä syntyvästä yhtiöstä tulee yksi Euroopan suurimpia kyytisovelluspalveluita haastaen alan pioneerin Uberin. Kauppa tapahtuu osakevaihtona, ja myös Hailon aiemmat osakkeenomistajat jatkavat omistajina uudessa yhdistyneessä yhtiössä.
MyTaxi on toiminut Saksassa, Italiassa, Puolassa, Portugalissa, Ruotsissa sekä Australiassa. Hailo puolestaan on vahvimmillaan Isossa-Britanniassa ja Irlannissa.
Sekä Hailon että MyTaxin tavoitteena oli nousta ykköseksi Euroopassa, joten liiketoiminnat oli järkevä panna yhteen. Myös muilla alueilla – Kiinassa Didi, Intiassa Ola, muualla Aasiassa Grab – on noussut esiin paikallisia voittajia Uberin lisäksi. Kaupassa on järkeä myös tuotekehityskustannusten pienentämisen kautta: Hailon tuotekehitysyksikkö Briteissä aiotaan ajaa alas ja työntekijöitä vähentää 75 henkilöstä kahteenkymmeneen yhdistyneen yhtiön ottaessa käyttöön MyTaxin teknisen alustan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sekä Hailo että MyTaxi ovat lähestyneet kyytimarkkinaa ensisijaisesti taksien kanssa yhdessä toimien.
Daimlerin lisäksi muista autonvalmistajista Toyota on tehnyt sijoituksen Uberiin, Volkswagen sijoitti 300 miljoonaa dollaria Gettiin ja GM 500 miljoonaa dollaria Lyftiin.
Kaikki autonvalmistajat valmistautuvat tulevaisuuteen, jossa auton omistamisen merkitys pienenee ja liikkumisen palveluna ostamisen kasvaa. Käytännössä kaikilla autonvalmistajilla on myös omat hankkeensa autojen automatisoimiseksi. Valitut valmistajat ovat tehneet myös tällä saralla suuria yritysostoja, kuten GM, joka osti aiemmin tänä vuonna startup-yritys Cruise Automationin yli miljardilla dollarilla.
Saksalaiset autonvalmistajat Daimler, Audi sekä BMW puolestaan hankkivat Nokialta sen karttayksikön HEREn, jonka sisällöillä uskotaan myös olevan jatkossa yhä ratkaisevampi rooli autojen kehittyessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Itseajavien autojen markkinoille tavalla tai toisella pyrkivät myös Google, omalla autoprojektillaan Apple sekä Tesla, jonka vetäjän Elon Muskin uudessa suursuunnitelmassa itsejavien autojen verkostolla on keskeinen roolinsa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »