Nintendon 15. joulukuuta Applen iPhonelle ja muille iOS-laitteille julkaisema Super Mario Run kohosi nopeasti lataus- ja myös tuottolistojen kärkeen useissa kymmenissä maissa.
Koska kyse on kertamaksullisesta pelistä, on Super Mario Run myös nopeasti pudonnut tilastoissa – eikä ole enää tuottavin sovellus enää yhdessäkään App Store -maassa. TOP5-tuottavimpiin sovelluksiin Super Mario Run yltää vielä 23 maassa, mutta sijoitukset putoavat nopeasti.
Tuottavin peli Super Mario Run on vielä kahdella App Store -alueella, Kongossa ja Dominicassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ladatuin sovellus Super Mario on puolestaan nyt vielä 83 maassa, mutta pelin kertamaksullisuus syö sen potentiaalia tuotoissa, joita peleistä hallitsevat sovelluksen sisäisillä peleissä kulutettavilla ostoilla varustetut pelit, joihin esimerkiksi suomalainen Supercell on erikoistunut.
Nintendo on kertonut Super Mario Runin yltäneen jo yli 50 miljoonaan lataukseen, mutta useiden eri tahojen arvioiden mukaan vain muutama prosenttia lataajista on maksanut pelistä.
9,99 euron maksullisuus tulee pelissä vastaan jo vain muutamassa minuutissa, sillä ilmaiseksi pääsee pelaamaan vain kolmea ensimmäistä pelin yhteensä sisältämästä 24 kentästä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nintendon ratkaisua Super Mario Runin rahastusmallin valinnassa on kritisoitu voimakkaasti. Sen nähdään valinneen kaikista vaihtoehdoista huonoimman, kun sen ilmaiseksi ladattavassa pelissä maksullisuus iskee vastaan lähes heti. Parempina vaihtoehtoina on pidetty niin suoraa maksullisuutta kuin eritoten laajempia sovelluksen sisäisiä ostomahdollisuuksia.
Nintendon mukaan se valitsi Super Mario Runiin kertamaksullisuuden, koska näin vanhempien on helppo ostaa peli lapselleen ilman pelkoa suurista kuluista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »