Viime viikolla julkaistu Pokémon GO -peli on saanut aikaan reaktion, jollaista ei aiemmin ole nähty.
Hurjalla vauhdilla erittäin suosituksi noussut peli on yhä virallisesti saatavilla sovelluskaupoista Androidille ja iPhonelle vain Yhdysvalloissa, Australiassa sekä Uudessa-Seelannissa.
Pokémon GO on Ingress-pelistä aikanaan tutuksi tulleen Niantic Labsin tuotos. Niantic toteutti pelin yhdessä Nintendon ja The Pokémon Companyn kanssa. Peli hyödyntää paikkatietoja ja mobiililaitteen kameraa sijoittaakseen Pokémonit tosimaailmaan. Otusten jahtia ja kamppailua harrastetaan siis liikkumalla ympäriinsä ja tarkkailemalla maisemia tarvittaessa kameran lävitse.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Käyttäjiä jo kuin Twitterillä – käytössä jo ohi WhatsAppistakin
Pokémon GOn suosio on lyönyt ällikällä kaikki – eikä enää puhuta mistään pienistä käyttäjämääristä. Android-sovelluksia mittaavan SimilarWebin julkaisemien tilastojen mukaan Pokémon GOta käytettiin jo 8. heinäkuuta Yhdysvalloissa enemmän kuin esimerkiksi WhatsApp-viestisovellusta.
Vielä merkittävämpi tilasto kertoo samana päivänä Pokémon GOn yltäneen jo lähelle Twitteriä Android-käyttäjien määrässä Yhdysvalloissa. Nyttemmin mitä todennäköisimmin Pokémon GO on jo tämän yhden suosituimmista some-palveluista ohittanut. Pokémon GO on jo aikaa sitten ohittanut myös esimerkiksi Tinderin latausten määrässä Yhdysvalloissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
2. Puistot, kadut ja kaikki paikat täynnä Pokémon-keräilijöitä
Kuten jo aiemminkin olemme kertoneet, näkyy Pokémon GOn suosio ulkomaailmassa monin eri tavoin. Pelissä tulee liikkua ulkona ja maastossakin – monissa eri paikoissa. Poliisiasemakin on jo ruuhkautunut Pokémon-keräilijöistä ja onpa Pokémon-pelaaja löytänyt jo ruumiinkiin.
Myös esimerkiksi New Yorkin keskuspuistossa Pokémon-villitys näkyy nyt puhelimiaan tuijottavana ihmispaljoutena, kuten alle liitetty twiitti videoineen kertoo.
Pokemon GO is just insane right now. This is in Central Park. It's basically been HQ for Pokemon GO. pic.twitter.com/3v2VfEHzNA
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Jon (@IGIhosT) July 11, 2016
3. Käsittämättömän nopea nousu kärkeen
Pokémon GOn suosion kasvussa huomionarvoista on ollut erityisesti sen huumaava nopeus. Peli ilmestyi kuin tyhjästä – ja yhtäkkiä koko internet-maailma ei tunnu mistään muusta puhuvankaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pelin nousu alle vuorokaudessa – vain 13 tunnissa – Applen App Storen kärkeen sekä Yhdysvaltojen lataus- että tuottolistoilla on ennen kuulumatonta.
Mobiili- ja erityisesti nykyisin pelialaa seuraava analyytikko ja neuvonantaja Tero Kuittinen kommentoi, että Pokémon GO on onnistunut tuomaan japanilaissovelluksista tutun aggressiivisen, heti alusta alkaen maksamaan ohjaavan toimintatavan suosituksi nyt yllättäen myös Yhdysvalloissa.
Nousunsa nopeuden ja aggressiivisen rahan vaatimisen ohella Pokémon GO poikkeaa monista muista free-to-play-peleistä, kuten suomalaisen Supercellin valikoimasta, laajemmalla vetoavuudelleen: Clash of Clansin kaltaiset pelit koukuttavat vain harvemman joukon paljon rahaa käyttäviä pelaajia, mutta Pokémon GO on kerännyt valtavan massan vähemmän, mutta kuitenkin jonkin verran peliin rahaa jo käyttäviä pelaajia.
Alun hurjan suosion myötä Pokémon GOn voidaan arvioida yltävän jatkossa saatavuuden laajentuessa ympäri maailman vähintään yli miljardin dollarin vuosituottoihin.
4. Kopiot nousseet esille muissa maissa
Pokémon GOn erittäin rajattu maantieteellinen saatavuus on myös luonnollisesti tuottanut lieveilmiöitä. Monet erilaiset Pokémon GO -kopiot ja -huijaukset ovatkin nostaneet päätään. Esimerkiksi Suomenkin App Storen ladatuimpien kärkisijalla on juuri nyt kopiojulkaisu.
5. Nintendon kurssi ylös – tulevaisuuteen ladataan odotuksia
Pokémon GOn valtava suosio on nostanut myös esille kysymyksen, mitä muita pelejä legendaarinen Nintendo voisi tuoda mobiililaitteille ja millaiseen suosioon ne nousisivat. Nintendo on vuosien ajan suhtautunut erittäin nuivasti peli-ikoniensa, kuten Marion tai Zeldan, tuomiseen moderneille älypuhelimille ja tableteille.
Nintendon osakekurssi on viikossa noussut lähes 40 prosenttia ja yhtiön markkina-arvo paisunut miljardeilla euroilla.
Nintendon tulosriville koko Pokémon GOn menestys ei kuitenkaan valu. Pelin on kehittänyt ja julkaissut Googlesta irronnut Niantic Labs, minkä lisäksi Pokémonit omistaa The Pokémon Company.
”Oletamme, että jokaisesta App Storen kautta tienatusta 100 yksiköstä 30 menee Applelle, 30 menee Nianticille, 30 menee Pokémonille ja 10 Nintendolle”, toteaa Macquarie Capital Securitiesin analyytikko David Gibson. Nintendo kuitenkin myös omistaa kolmanneksen The Pokémon Companysta, mikä myös tuo sille lisätuottoja pelistä.
Laajemmassa kuvassa Nintendon kurssin nousuun tarjouksillaan ostaneet sijoittajat kuitenkin uskovat jo menestyksen jatkuvan Nintendon tulevien mobiilipelijulkaisujen osalta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »