Startup-yritys Rabbit sai lentävän lähdön alkuvuodesta. Las Vegasin CES-messujen yhteydessä esitelty tekoälylaite Rabbit R1 herätti oitis suuren kiinnostuksen, ja laitteen ensimmäisen erän 10 000 kappaletta loppuun heti ensimmäisen päivän aikana.
Sittemmin seuraavina päivinä myynti jatkui edelleen vauhdikkaana, ja myyntimäärä on noussut 130 000 laitteeseen.
Rabbitin nousukiidon jälkeen edessä olivat haastavammat ajat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Useampien muiden tekoälylaitteiden tavoin Rabbit R1 keräsi huonoja arvosteluja, sillä lupaukset kyvyistä olivat edellä todellisuutta. Rabbit R1:ää voisi kuvailla laitteen muotoon toteutetuksi tekoälyapuriksi, joka toteuttaa erilaisia siltä pyydettyjä asioita. Kerrotun mukaan Rabbitin tekoälyä on koulutettu suorittamaan erilaisia tehtäviä eri palveluissa niin, ettei käyttäjän itse tarvitse enää niiden sovelluksia käyttää. Todellisuudessa kaikki ei ole toiminut ruusuisten lupausten mukaan, vaan ohjelmisto on ollut buginen, hidas ja puutteellinen.
Rabbitin ympärillä on kohkattu myös siitä, kuinka sen tarjoama toiminnallisuus olisi voitu toteuttaa yksinkertaisemmin vain sovelluksena erillisen laitteen sijaan – ja yhtiön ohjelmiston onkin havaittu voivan toimia Android-laitteissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lopulta vaikka Rabbit R1 -laitteita onkin myyty aloittavalle startup-yhtiölle vakuuttavalta kuulostavat 130 000 kappaletta, on moni jo nähtävästi unohtanut laitteen pöytälaatikkoon.
Fast Companyn haastattelussa Rabbitin perustaja Jesse Lyu vahvisti, että Rabbit R1:llä on parhaillaan vain noin 5 000 käyttäjää päivässä.
Lyu kertoo hänen keräävän kattavasti käyttäjäpalautetta talteen, ja yhtiön jo julkaisseen 16 päivitystä R1:lle sen toimitusten alkamisen jälkeen. Lyu näkeekin R1:n kehittyvänä tuotteena. Hänen näkemyksensä on, että laitteita myyvien startup-yhtiöiden on parempi julkaista tuotteensa hieman ennenaikaisesti, sillä nopeus on yksi valttikorteista, joita startupeilla on suuriin yrityksiin nhähden.
”Jos olet startup, sinun on parasta julkaista aikasin, piste”, kommentoi Lyu.
Laitteiden saaminen käyttäjien käsiin mahdollistaa palautteen saamisen ja sen perusteella kehittymisen, mutta suuri kysymys on, tarkoittaako tämä menestyvää liiketoimintaa myöhemmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rabbitin kannalta ratkaiseva kysymys lienee se, että pettikö se odotukset liian pahasti Rabbit R1:n kanssa. Rabbitin liiketoiminta perustuu ainakin toistaiseksi pelkästään laitemyyntiin, joten sen pitäisi saada aikanaan kaupaksi seuraavan sukupolven versiokin tuotteestaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »