Verkkoteknologiayhtiö Nokia järjesti tänään Espoossa sijoittaja- ja analyytikkotilaisuuden, jossa yhtiö valotti markkinoille tilannettaan ja tulevaisuuttaan.
Nokia listasi päivän pääuutiset jo aamulla tiedotteessaan, jossa se kertoi strategiansa edistymisestä, laski vuoden 2026 kannattavuustavoitettaan vertailukelpoisen liikevoiton osalta 14 prosentista 13 prosenttiin ja kertoi alustavista oletuksistaan vuoden 2024 näkymilleen eri liiketoimintojen osalta. Varsinaisen ohjeistuksensa vuodelle 2024 Nokia tulee antamaan vasta 25. tammikuuta loppuvuoden 2023 tulosjulkistuksensa yhteydessä.
Nokian tilaisuudessa päähuomio keskittyi mobiiliverkkoihin eli Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Matkapuhelinverkot-liiketoiminta on tehnyt viime vuosien ajan varsin vakuuttavaa käännettä heikosta tilanteesta vuonna 2020 panostamalla lisää tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja näin ollen tuotteiden kilpailukykyyn. Tämä hyvä kehitys hautautui kuitenkin mielikuvissa täysin 5. joulukuuta, kun Yhdysvaltojen suurin teleoperaattori AT&T ilmoitti viisivuotisesta ja noin 14 miljardin dollarin jättisopimuksesta Nokian kilpailijan Ericssonin kanssa. Sopimus merkitsi käytännössä sitä, että Nokia menettää AT&T:n radioverkkoasiakkaana.
Nokialle kyse on merkittävästä, kirvelevästä menetyksestä, sillä AT&T:n osuus Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän liikevaihdosta on ollut vuoden 2023 alusta tähän asti noin 5–8 prosenttia. AT&T-kumppanuuden häviäminen on myös jo yksin riittävä syy siihen, miksi Nokian piti laskea pitkän aikavälin vuoden 2026 kannattavuustavoitettaan.
AT&T:n ja Ericssonin sopimusilmoituksen jälkeen ilmassa on ollut paljon spekulaatioita siitä, miksi näin kävi. Onko Nokian tuotteiden kilpailukyky sittenkään kohdallaan? Olivatko syynä ongelmat henkilökohtaisissa suhteissa?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jo Nokian tiedotteessa viime viikolla AT&T:n ilmoituksen jälkeen oli mukana kommentti myös AT&T:ltä, jonka mukaan AT&T:n mielestä Nokian radioverkkoihin liittyvät tuotteet ja palvelut ovat erittäin kilpailukykyisiä, ja sen päätöksen taustalla olivat AT&T:n sisäiset syyt.
Tänään sijoittajatilaisuudessa Nokian johdosta vahvistettiin, että syyt AT&T-kaupan menettämiseen olivat taloudelliset. Nokian Matkapuhelinverkkojen johtaja Tommi Uitto vielä tähdensi, että kyse ei ollut suoraan edes hinnasta, vaan taloudellisista syistä.
AT&T oli tehnyt verkkonsa tulevan modernisoimisen kanssa päätöksen yhden toimittajan malliin siirtymisestä, erikoisesti toki yhdessä Open RAN -siirtymän kanssa, mutta kuitenkin. Tähän asti Nokian osuus AT&T:n verkosta on ollut noin yksi kolmasosa ja Ericssonin noin kaksi kolmasosaa.
”Tuollaisella jakaumalla mitä ajattelet että tulee tapahtumaan?” esitti Nokian Matkapuhelinverkkojen johtaja Tommi Uitto viitaten siihen, että osana sopimusta Ericsson on ajan myötä korvaamassa Nokian tukiasemat AT&T:n verkosta omillaan – todennäköisesti tällaisille vaihdoksille tyypilliseen tapaan hyvin edullisin ehdoin operaattorin kannalta.
Käytännössä vallitsevan tilanteen myötä AT&T:n yhden toimittajan malliin siirtyessä Ericssonin lähtöasema oli huomattavasti vahvempi kuin Nokian, jonka olisi pitänyt vaihtaa verkosta tuplamäärä kilpailijan laitteita pois. Tämä taloudellinen yhtälö ei toiminut Nokialle, eikä lopputulosta tämä huomioiden voi pitää kovin yllättävänä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sen sijaan Nokian tuotteiden kilpailukyvyn puute tai ominaisuudet eivät kisaa ratkaisseet. Esimerkiksi spekuloiduilla ongelmilla Nokian tukiasemien jäähdytyksen ja tuulettimien suhteen ei ollut Uiton mukaan mitään tekemistä AT&T:n päätöksen kanssa.
Samanaikaisesti suuren AT&T-asiakkuuden menettämisen ohella Nokia on menestynyt muuten vahvasti. Tänään Nokia kertoi esimerkiksi toimitusten aloittamisesta Deutsche Telekomin Open RAN -verkkoon Saksassa.
Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla Nokia on kasvattanut viime ja tänä vuonna selvästi markkinaosuuttaan. 5G-radioverkoissa markkinaosuus on noussut tänä aikana eri toimijoista eniten päätyen 29 prosenttiin vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä tutkimusyhtiö Dell’Oron tilastojen perusteella.
Nokian Matkapuhelinverkkojen johtajan Tommi Uiton mukaan AT&T-menetyksestä huolimatta Nokia onkin nyt paremmassa tilanteessa kuin vielä jokin aika sitten.
Nokia odottaa jatkavansa markkinaosuusvoittoja muualla, vaikka myös osuuskehitykseen AT&T:n menetys lyökin oman lommonsa. Tuotteiden kohentuneen kilpailukyvyn lisäksi markkinaosuusvoittoja viime aikoina on selittänyt kiinalaisille Huaweille ja ZTE:lle eri maissa asetetut rajoitukset tai kiellot. Näiden seurauksena tapahtuneista verkkotoimittajien vaihdoksista Nokia kertoo napanneensa noin puolet.
Nokia kertoo saaneensa operaattoreista 47 täysin uutta radioverkkoasiakasta vuoden 2019 jälkeen, minkä lisäksi Nokian osuus on kasvanut 31 operaattorin radioverkossa.
Nokia odottaa jatkossa lisää rajoituksia yhä useammissa maissa, mikä auttaa sen markkina-aseman kehittymistä.
Lisäksi myös verkkotuotteissa tullaan jatkossa siirtymään edistyneempiin, pienempiin viivanleveyksiin piireissä, ja tällä haavaa kiinalaisvalmistajilla on tältä osin seinä edessä, sillä Kiinalla ei ole ainakaan toistaiseksi valmiutta mittavaan tuotantoon 5 nanometrin ja pienemmissä viivanleveyksissä, jotka edellyttävät EUV-teknologiaa. Muut kuin kiinalaiset verkkolaitevalmistajat saattavatkin jatkossa hyötyä tuotteidensa kilpailukyvyn parantumisesta paremman suorituskyvyn piirien myötä.
Markkinaosuuksien voittaminen jatkossakin olisi Nokian mobiiliverkkobisnekselle tärkeää, sillä markkinoiden ei juuri odoteta kasvavan.
Nokia odottaa sen Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän markkinoiden kasvavan keskimäärin 1 prosentin vuodessa vuosien 2023 ja 2026 välillä, ja radioverkkomarkkinoiden tuotteiden ja palvelujen markkinan kasvun olevan 1 prosenttia vuodessa vuoteen 2028 asti vuodesta 2023 alkaen. Näin pieni kasvu ei paljoa nollakasvusta poikkea – ja verkot useammille toimittajille ja uudenlaisille yhdistelmille avaavan Open RAN -siirtymän myötä vain niukasti kasvavaa markkinakakkua voivat jatkossa olla syömässä entistä useammat kilpailijat.
Merkittävämpää kasvua radioverkkomarkkinoille Nokia odottaa vasta vuosikymmenen lopulla – vuodesta 2028 vuoteen 2030 ennustetaan 8 prosentin vuotuista kasvua, kun jälleen seuraava verkkosukupolvi 6G saapuu markkinoille.
Markkinan sisällä on toki nopeamminkin kasvavia alueita, joista Nokia panostaa operaattorien ulkopuolisiin yritysasiakkaisiin sekä puolustussektorille, jonka osalta Nokia kertoi tänään myös yritysostosta Yhdysvalloissa hankkiessaan Fenix Groupin.
Vaisun markkinan oloissa Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän kannattavuutta pyritään suojelemaan kustannussäästöillä. Nokia kertoi jo lokakuussa hakevansa kaikkiaan 800 – 1 200 miljoonan euron bruttokustannussäästöjä kolmen vuoden aikana, ja näistä säästöistä 60 prosentin (480-720 miljoonaa euroa) on tarkoitus tulla eniten vaikeuksissa olevasta Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmästä.
Vuonna 2026 Nokia odottaa Matkapuhelinverkkojen liikevoittoprosentin olevan 6-9 prosenttia, mutta tavoitteena liiketoiminnalle on yli 10 prosenttiin pääseminen. Ilmoitetut kustannussäästöt laskevat 10 prosentin liikevoittoprosenttiin pääsemiseen vaadittavaa liikevaihdon määrää 1,5 miljardilla eurolla 10 miljardiin euroon, kertoo Nokia.
5G-siirtymän alkuvaihe meni Nokialta vihkoon, kun sen tuotteet eivät olleet kilpailukykyisiä – osittain johtuen Alcatel-Lucentin kanssa yhdistymisen sekoittamasta toiminnasta. 6G:n osalta Nokia ei aio toistaa samaa virhettä, vaan olla selkeä teknologiajohtaja uuden verkkosukupolven saapuessa.
Nokian esityksessä nousi jo nyt esiin myös, miksi 6G:tä tarvitaan – ja miksi 5G:tä on tarvittu, vaikkei se vielä mullistavia palveluja ole tuonutkaan. Syynä on jatkuvasti kasvava tarve suuremmalle tiedonsiirtokapasiteetille. 4G-teknologia ei olisi pystynyt enää viime vuosina vastamaan tähän tarpeeseen, ja näkyvissä on, että jälleen tehokkaampaa ja kyvykkäämpää 6G-teknologiaa tullaan tarvitsemaan vuosikymmenen lopulla vastaamaan kasvavan yleisen mobiilikäytön sekä odotetusti virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kokemusten kasvattamaan tiedonsiirron määrään.
Nokia keskittyi sijoittaja- ja analyytikkotilaisuudessaan pääasiassa eniten ongelmissa oleviin yksiköihinsä – Matkapuhelinverkot- ja Pilvi- ja verkkopalvelut -liiketoimintaryhmiin.
Tilaisuuden lopuksi lavalle vielä noussut toimitusjohtaja Pekka Lundmark kuitenkin muistutti vielä, että Nokialla on tervettäkin, erittäin hyvin menestyvää liiketoimintaa.
Lisäksi Lundmark alleviivasi, etteivät hän, Nokian johto tai hallitus ole tyytyväisiä Nokian osakekurssin kehitykseen. Nokian kurssi on laskenut tänä vuonna 30 prosentilla, ja on myös yli 40 prosenttia alemmalla tasolla kuin viisi vuotta sitten. Nokian osakekannan markkina-arvo on valahtanut alle 17 miljardiin euroon, ja koska Nokialla on nettokassaa – viimeksi syyskuun lopussa 3,0 miljardia euroa, arvostetaan itse Nokian liiketoiminta nyt vain noin 14 miljardin euron arvoiseksi. Tämä on herättänyt jälkeen myös yritysosto- ja järjestelyspekulaatiot Nokian ympärillä.
Merkittäviin järjestelyihin ei Nokian sijoittajatilaisuudessa viitattu, mutta pienemmät järjestelyt – portfolion optimointi – on mahdollista jatkossakin, kuten tähänkin asti.
Toimitusjohtaja Lundmark muistutti ongelmallisempien liiketoimintojen ohella Nokialla olevan kaksi erittäin vahvaa yksikköä.
Lundmark totesi sekä Nokian Verkkoinfrastruktuuri-liiketoiminnan (kiinteät verkot, IP-reititys, optiset verkot, merenalaiset verkot) että patenttilisensoinnin sisältävän Teknologia-liiketoiminnan olevan kummankin erikseen yli miljardi euroa vuodessa liikevoittoa tuovia bisneksiä ja antoi ymmärtää, ettei Nokian markkina-arvo heijastele näiden luotettavasti kassavirtaakin tuottavien liiketoimintojen arvoa.
Nokian johdolla on selkeä tahtotila muuttaa nykyistä tilannetta.
”Me emme ole tyytyväisiä osakekurssiin emmekä lepää ennen kuin olemme tuoneet enemmän arvoa”, paalutti Lundmark.
Sijoittajatilaisuuden päivänä 12. joulukuuta Nokian kurssi Helsingin pörssissä nousi 2,33 prosentilla 3,0105 euroon. Viikontakaisesta AT&T-shokin jälkeisestä viime aikojen pohjanoteerauksestaan kurssi on noussut jo yli 11 prosentilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »