Koronapandemian sävyttämä vuosi oli erinomainen suurille teknologiayhtiöille – ainakin jos asiaa tarkastellaan yhtiöiden markkina-arvon nousun kautta.
Siirtyminen etätöihin ja -opiskeluun, ostosten tekemiseen entistä useammin verkossa sekä lisääntynyt laitteiden parissa vietetty aika kasvattivat suurten teknologiayhtiöiden tarjoamien palveluiden suosiota entisestään. Bisnes kasvoi, ja markkinoilla teknologiajättien arvostukset kohosivat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden 2020 teemaa yhteen vetäneen CNBC:n laskemien lukujen mukaan Applen markkina-arvo nousi vuoden 2020 aikana lähes 1 biljoonalla dollarilla yli 2,2 biljoonaan dollariin ja Amazon.comin noin 710 miljardilla dollarilla yli 1,6 biljoonaan dollariin.
Yhteensä seitsemän arvokkaimman yhdysvaltalaisen teknologiayhtiön – Apple, Microsoft, Amazon.com, Alphabet (Googlen emoyhtiö), Facebook, Tesla ja Nvidia – markkina-arvo nousi 3,4 biljoonalla dollarilla vuonna 2020.
Sähköautonvalmistaja Teslan markkina-arvo lähes yhdeksänkertaistui vuodessa 76 miljardista 669 miljardiin dollariin, mikä nostikin sen sekä suurten teknologiajättien joukkoon markkina-arvolla mitattuna kuin myös suurimman omistajan ja toimitusjohtajan Elon Muskin maailman rikkaimpien ihmisten kärkisijoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Nvidian markkina-arvo enemmän kuin tuplaantui 323 miljardiin dollariin.
Microsoftin markkina-arvo nousi 480 miljardilla dollarilla lähes 1,7 biljoonaan dollariin, Alphabetin 268 miljardilla 1,2 biljoonaan dollariin ja Facebookin 193 miljardilla noin 778 miljardiin dollariin.
Alphabetille eli Googlelle sekä Facebookille vuosi 2020 oli kaksijakoisempi kuin monelle muulle teknologiajätille: niidenkin palveluiden suosio kasvoi merkittävästi käyttäjien keskuudessa, mutta toisaalta koronapandemia myös leikkasi rajusti joidenkin kategorioiden mainospanostuksia. Sekä Alphabet että Facebook keräävät valtaosan liikevaihdostaan palveluidensa kautta esitetystä mainonnasta.
Koronapandemian kiihdyttämän kysynnän lisäksi toinen hallitseva teema suurten teknologiayhtiöiden vuodessa 2020 olivat niitä vastaan aloitetut tutkinnat ja nostetut syytteet liittyen väitetyn hallitsevan markkina-aseman väärinkäyttämiseen tai suojelemiseen tavalla tai toisella.
Niin Apple, Amazon.com, Alphabet kuin myös Facebook ovat parhaillaan tutkinnan tai syytteiden kohteena joko kotimaassaan Yhdysvalloissa ja/tai Euroopan komission toimesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin osalta Yhdysvalloissa on esimerkiksi nostettu esiin mahdollisuus purkaa yhtiö osiin, eli erottaa Facebookin ostamat Instagram ja WhatsApp erilleen kilpailun lisäämiseksi sosiaalisen median palveluissa.
Googlea tutkitaan muun muassa sen omien palvelujen suosimisesta sen hakukoneessa kuin myös hakukonemarkkinoiden kilpailun sulkemisesta ulos erinäisillä sopimuksilla.
Amazon.comin osalta kuuma aihe puolestaan on sen markkinapaikan toiminta. Tuotteiden itse hankkimisen ja jälleenmyynnin lisäksi Amazon toimii alustana myös muille kauppiaille, ja nyt käydään läpi miten Amazon saa hyödyntää markkinapaikkamyynnin tietoja oman liiketoimintansa edistämiseen kumppaniensa kustannuksella.
Teknologiajättejä kohtaan aloitetuista tutkinnoista ja syytteistä lopullisia ratkaisuja ei kannata kuitenkaan odottaa vielä vuosiin. Yhtenä esimerkkinä Yhdysvalloissa keskeisen Google-syytteen käsittelyn oikeudessa odotetaan alkavan vasta syksyllä 2023.
Silti myös vuoden 2021 aikana teknologiajättien suuren markkinavallan kahlitsemisen voidaan odottaa säilyvän yhtenä hallitsevana teemana. Lisäksi koronapandemian toivottavasti helpottaessa rokotteiden myötä alkaneen vuoden aikana ja maailman palautuessa osittain vanhaan normaaliin, teknologiayhtiöiden vuodesta 2021 on vaikea ennustaa samanlaista menestystä kuin lopulta tuli niille viime vuodesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »