Lisätyn todellisuuden laseja on kehitetty jo pitkään ja hartaasti monen eri tahon toimesta. Markkinoille tulleet tuotteet eivät toistaiseksi ole saavuttaneet suurta menestystä, vaikka pidemmällä välillä lisätyn todellisuuden laseja pidetään jopa potentiaalisena seuraajana älypuhelimille laitteista kaikkein tärkeimpänä.
Nyt tuoreen raportin mukaan Googlen emoyhtiö Alphabet on edennyt loppuvaiheisiin kanadalaisen North-nimisen startup-yhtiön ostamisessa. North on myynyt lisätyn todellisuuden Focals-lasejaan, joille on odotettu seuraajaa ”Focals 2.0” -lasien muodossa vuoden 2020 aikana.
Yrityskauppaneuvotteluista kertoo kanadalainen The Globe and Mail. Kauppahinnaksi mainitaan 180 miljoonaa dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Raportissa ostajaksi on nostettu nimenomaan Alphabet mutta todellisuudessa ostaja voi kuitenkin olla suoraan Google, jonka muun kehitystyön osaksi hankinta sopisi.
North lopetti ensimmäisen sukupolven Focals-lasien myynnin joulukuussa. Myynnin kerrotaan jääneen mitättömän pieneksi, yhden lähteen mukaan jopa alle 1 000 laitteen rajan historiansa aikana. Northilla on ollut omat myymälät Torontossa ja Brooklynissa, New Yorkissa mutta monina päivinä ne eivät tehneet ensimmäistäkään kauppaa.
Northin kuukausittaisten kulujen kerrotaan olevan 3 miljoonaa dollaria vielä senkin jälkeen, kun kuluja on leikattu puoleen aiemmasta tasosta. Ensimmäisen sukupolven lasien myynnin päätyttyä joulukuussa uutta liikevaihtoa ja näin tuloja ei ole enää kertynyt. Lisärahoituksen etsimisen ohella alkuvuoden aikana onkin haettu myös ostajaa koko yritykselle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toisen sukupolven Focals-laseista on odotettu huomattavasti alkuperäisiä kehittyneempiä: pienikokoisempia ja kevyempiä, varustettuna 10-kertaisen pinta-alan tarjoavalla näytöllä.
Ensimmäisen sukupolven lasien myyntiä vaikeutti lasien vaatima sovitusprosessi, jonka osana luotiin 3D-malli kasvojen muodoista lasien työstämiseksi sopivaan muotoon. Aluksi skannaus onnistui erikoislaitteella vain Northin kahdessa myymälässä ennen pop-up-pisteiden avaamista ja siirtymistä iPhonella skannaamiseen.
Google itse toi aiemmin myyntiin oman Google Glass -älylasilaitteensa mutta vetäytyi sittemmin nopeasti yritysmyynnin markkinoille. Samoin Microsoftin HoloLens-lasien kohdemarkkinana ovat pysyneet yritykset, ja lisätyn todellisuuden lasien markkinan suurin startup-yhtiö Magic Leap on myös muuttanut suuntaansa kohti yritysmyyntiä viime aikoina taloudellisten vaikeuksien jälkeen.
Applelta AR-laseja odotetaan vuonna 2023 ja virtuaalitodellisuuslaitetta vuotta aiemmin. Applella on raportoitu olevan yli 1 000 työntekijää VR- ja AR-tiimeissään.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »