Yllättävänä käänteenä lisätyn todellisuuden laseja kehittävä yhdysvaltalainen Magic Leap onkin onnistunut nostamaan 350 miljoonaa dollaria uutta rahoitusta ja peruu näin ollen myös ainakin osan aiemmin ilmoitetuista irtisanomisista.
Magic Leap kertoi vasta noin kuukausi sitten keskittymisestään yrityslaitteisiin ja vähentävänsä henkilöstömääränsä puoleen irtisanomalla noin tuhat työntekijää.
Magic Leapin uudesta rahoituksesta raportoi nyt The Information perustuen yhtiön henkilöstölle lähetettyihin tietoihin, joissa ei kerrottu uuden rahoituksen lähdettä.
Uuden rahoituksenkin myötä uusi suunta kohti laitteiden myyntiä yrityksille näyttäisi pysyvän voimassa. ”Etenemme erittäin hyvin terveydenhuollon, yritys- ja puolustusalan sopimusten kanssa, Magic Leapin toimitusjohtaja Rony Abovitz kirjoittaa henkilöstökirjeessään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2011 perustettu Magic Leap oli nostanut ennen nyt julki tullutta uutta rahoitusta vuosien varrella rahoitusta ainakin 2,6 miljardia dollaria. Sijoittajia yhtiössä ovat monien muiden ohella myös muun muassa Google ja Alibaba, ja yhtiö oli arvostettu viimeisimpien rahoituskierrosten perusteella 6-8 miljardin dollarin arvoiseksi. Lisäksi se on nostanut merkittävää vieraan pääoman ehtoista lainarahoitusta.
Yhtiön arvosta uudella rahoituskierroksella ei ole tietoa.
Magic Leapin korkeahintaisten ensimmäisen sukupolven lasien on raportoitu myyneen huonosti ja yhtiön hankkeesta kartoittaa mahdollisia ostajia yhdessä investointipankkiirien kanssa raportoitiin aiemmin tänä keväänä. Kiinnostuksesta kyseltiin muun muassa Facebookilta ja terveysalan jätti Johnson & Johnsonilta mutta keskustelut loppuivat alkuunsa.
Magic Leapin kokemien vaikeuksien lasien myynnissä on nähty kertovan laajemminkin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen toistaiseksi vaimeasta kysynnästä. Osasyynä tähän on vielä laitteiden kehittymättömyys.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Magic Leapin erikoisuus on sen itse kehittämä lisätyn todellisuuden tekniikka, joka lisää lasien läpi katsottaessa tosimaailman päälle ja sen kanssa yhteyteen luontevasti erilaisia interaktiivisia kohteita. Kokonaisuuteen kuuluu myös suuntaääni. Magic Leapin ohjaaminen tapahtuu usein eri tavoin – ääneen puhumalla, eletoiminnoin, pään liikkein sekä silmien liikkeillä. Sen One AR -lasien hinta on ollut 2 295 dollaria ja näin kohderyhmä on rajautunut ennen kaikkea ohjelmistokehittäjiin ja valikoituun yrityskäyttöön. Magic Leap One AR -paketti on koostunut Lightwear-laseista, jotka yhdistyvät kaapelilla Lightpack-keskusyksikköön. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu vielä langaton kauko-ohjain. Ohjain tukee kattavaa liikeseurantaa kuuden suunnan vapaudella.
Magic Leap siirtää jatkossa painopistettään kuluttajamyynnistä lisätyn todellisuuden lasien myyntiin yrityskäyttöön esimerkiksi terveydenhuollossa ja teollisuudessa. Aiemmin myös sekä Google (Google Glass) että Microsoft (HoloLens) ovat suunnanneet innokkaan alkuvaiheen kehityksen jälkeen omat lisätyn todellisuuden lasinsa vain yrityskäyttöön.
Toisen sukupolven version Magic Leapin tuotteesta on raportoitu voivan olla vielä vuosien päässä. Yhtiön Magic Leap Two -prototyypissä on tuki 5G-verkkoyhteydelle, laajempi näkökenttä sekä pienempi ja kevyempi laitteisto, joka voisi tulla saataville useissa eri väreissä. Projektin etenemistä ovat hidastaneet kuitenkin raportoidusti ”perustavaa laatua olevat teknologiarajoitukset”.
Mainos: Jätä tästä yhteydenottopyyntö DNA:lle ja voit voittaa iPhone 12 Pro Maxin!
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »