Kiinalainen älypuhelinvalmistaja Xiaomi pyrkii Yhdysvaltojen markkinoille jo kenties tänä vuonna, kertoi Xiaomin perustaja ja toimitusjohtaja Lei Jun.
”Olemme aina harkinneet lähtemistä Yhdysvaltojen markkinoille”, kommentoi Lei Jun. ”Suunnittelemme aloittavamme loppuvuodesta 2018 tai varhain 2019. Kommenteista uutisoi Wall Street Journal.
Vasta vuonna 2010 perustettu Xiaomi kasvoi alkuvuosinaan nopeasti, kunnes koittivat vaikeammat vuodet. Viime vuonna Xiaomi löysi kuitenkin jälleen uuden kasvuvaihteen laajentaen myyntiään vauhdikkaasti muun muassa Intian markkinoilla. Viime aikoina Xiaomi on alkanut panostaa myös valittuihin Euroopan markkinoihin, kuten ensimmäisten joukossa Espanjaan. Aluksi vain verkkomyyntiin keskittyneen Xiaomin nykystrategiaan kuuluvat myös omat Mi Home -myymälät.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt Xiaomi on aikeissa listautua pörssiin. Se tavoittelee jopa 100 miljardin dollarin markkina-arvoa. Viime vuonna Xiaomi toimitti yhteenlaskettuna noin 96 miljoonaa älypuhelinta markkinoille.
Xiaomi on jo aiemmin myynyt Yhdysvalloissa erilaisia lisävarusteita ja muita laitteita, kuten kaiuttimia, kameroita ja muita älylaitteita.
Poliittinen ilmapiiri Yhdysvalloissa ei ole ollut viime aikoina suotuisa kiinalaisvalmistajien pyrkimyksille. Huawein jättisatsaus Yhdysvaltoihin meni mönkään, kun poliittisten päättäjien kohdistama paine AT&T- ja Verizon-operaattoreita kohtaan sai ne perääntymään viime hetkellä Huawein uuden huippupuhelimen tuomisesta myyntiin. Yhdysvalloissa kiinalaistuotteiden epäillään usein tarjoavan väylän kiinalaishallinnolle yhdysvaltalaisten vakoiluun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nähtäväksi jää, onnistuuko Xiaomi välttämään epäilyt Huaweita paremmin. Toistaiseksi kiinalaisvalmistajista Yhdysvalloissa on menestynyt pidempään markkinoilla toiminut ZTE.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »