Applen raportoitua eilen loppuvuoden tuloksensa, on tutkimusyhtiö Strategy Analytics nyt julkaissut katsauksensa loppu- ja koko vuoden 2017 älypuhelintoimituksiin.
Strategy Analyticsin mukaan kokonaisuutena maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset laskivat 9 prosenttia vuotta aiemmasta 400,2 miljoonaan älypuhelimeen loka-joulukuussa 2017. Pudotus toimituksissa oli älypuhelinmarkkinoiden historian suurin. Syynä oli 16 prosentin lasku Kiinan älypuhelintoimituksissa.
Apple toimitti 77,3 miljoonaa iPhonea, ja nousi jälleen loppuvuoden markkinaykköseksi. Strategy Analytics arvioi Samsungin älypuhelintoimituksiksi 74,4 miljoonaa, 4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Myöskään Apple ei yltänyt viime vuoden 78,4 miljoonan iPhonen toimitusmääriin. Applen markkinaosuus loppuvuonna älypuhelintoimituksista oli 19,3 ja Samsungin 18,6 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Huolimatta iPhone X:n vankasta kysynnästä ja iPhonen keskimääräisen myyntihinnan lähestymisestä hämmästyttävää 800 dollaria, huomioimme maailmanlaajuisten iPhone-volyymien itse asiassa laskeneen vuotta aiemmasta kahdeksasta viime neljänneksestä viidellä. Jos Apple haluaa kasvattaa toimitusmääriä jatkossa, sen tulee lanseerata aalto uusia edullisempia iPhoneja ja painaa hintakäyrää alaspäin, ei ylös”, toteaa Strategy Analyticsin Neil Mawston.
Koko vuonna 2017 Samsung oli edelleen selvästi suurin 21,1 prosentin markkinaosuudella Applen jäädessä 14,3 prosenttiin. Applen myynti on älypuhelinvalmistajista syklisintä, sillä uusien iPhone-mallien lanseeraus aiheuttaa aina loppuvuodesta selvän hypyn myyntiin muiden valmistajien myynnin ollessa tasaisempaa läpi vuoden.
Markkinakolmonen Huawei kasvatti koko vuoden ajalta mitattuna markkinaosuuttaan 9,3 prosentista 10,1 prosenttiin. Suomessa tuntemattomammat kiinalaisvalmistajat miehittivät TOP5:n muut sijat. Oppon markkinaosuus koko vuodelta kasvoi 6,7 prosentista 7,8 prosenttiin. Kovin kasvaja oli Xiaomi, joka nosti osuuttaan 3,4 prosentista 6,1 prosenttiin. Xiaomin koko vuoden älypuhelintoimitukset nousivat yli 55 prosenttia 91,3 miljoonaan. Loppuvuonna kasvuvauhti vielä kiihtyi 87 prosenttiin, ja markkinaosuus ylsi jo 6,9 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Oppo kasvatti älypuhelintoimituksiaan 99 prosentin vuotuisella vauhdilla vielä vuosi sitten, mutta sen kasvu on nyt pudonnut nollaan. Oppon kultainen aika on tulossa loppuunsa ja se kohtaa vakavaa kilpailua Xiaomilta ja muilta”, kommentoi Strategy Analyticsin Linda Sui.
Koko vuodelta 2017 älypuhelintoimitukset kasvoivat 1 prosentin ja ylittivät ensi kertaa 1,5 miljardin älypuhelimen rajan.
Strategy Analyticstin tilasto älypuhelintoimituksista loppuvuonna ja koko vuonna 2017
Global Smartphone Vendor Shipments (Millions of Units) | Q4 ’16 | 2016 | Q4 ’17 | 2017 |
Samsung | 77.5 | 309.4 | 74.4 | 317.5 |
Apple | 78.3 | 215.4 | 77.3 | 215.8 |
Huawei | 44.9 | 138.8 | 41.0 | 153.0 |
OPPO | 29.5 | 87.1 | 29.5 | 118.0 |
Xiaomi | 14.9 | 58.7 | 27.8 | 91.3 |
Others | 193.6 | 678.8 | 150.2 | 611.9 |
Total | 438.7 | 1488.2 | 400.2 | 1507.5 |
Global Smartphone Vendor Marketshare (%) | Q4 ’16 | 2016 | Q4 ’17 | 2017 |
Samsung | 17.7% | 20.8% | 18.6% | 21.1% |
Apple | 17.8% | 14.5% | 19.3% | 14.3% |
Huawei | 10.2% | 9.3% | 10.2% | 10.1% |
OPPO | 6.7% | 5.9% | 7.4% | 7.8% |
Xiaomi | 3.4% | 3.9% | 6.9% | 6.1% |
Others | 44.1% | 45.6% | 37.5% | 40.6% |
Total | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% |
Total Growth: Year-over-Year (%) | 8.9% | 3.3% | -8.8% | 1.3% |
Source: Strategy Analytics |
Mainos: Yli 1 700 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »