Eilen The Circuksessa Helsingissä keikkaili metalliyhtye Amorphis. Keikan tunnelmaan kuitenkin pääsi virittäytymään myös muualla, kiitos Nokian ammattilaistason OZO-virtuaalitodellisuuskameralla kuvatun YouTube-live-lähetyksen.
Amorphis 360 -live-lähetyksen takana oli Elisa, joka myös järjesti Elisa Kulma -liikkeessään tilaisuuden jossa keikkaa pääsi seuraamaan virtuaalilaseilla. Tallenne keikasta on ainakin toistaiseksi yhä katsottavissa YouTubesta.
Eilisillan keikka virtuaalilasien kautta oli yksi niitä hetkiä, jotka tuntuvat ilmiselvältä tulevaisuudelta, joka ei kuitenkaan aivan vielä ole täysin valmis.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Paikalla olleet todelliset Amorphis-fanit olivat uudesta mahdollisuudesta todella innoissaan ja nauttivat selvästi näkemästään. Ja vaikka itse en Amorphiksesta juuri nimeä enempää tiedäkään, pääsi virtuaalilasien kautta katsottuna tunnelmaan mukaan aivan eri tavalla kuin keikkaa edes jättimäiseltä ruudulta seuraamalla.
#ElisaKulma'ssa eläydytään tunnelmaan: https://t.co/s3cKgCxmar #amorphis360 #OZO @NokiaVR pic.twitter.com/VErnQBMkJ3
— Elisa (@ElisaOyj) September 23, 2017
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Amorphis 360 -keikka oli Elisalle kokeilu, yksi askel kohti tulevaisuutta. ”Tämä on ensimmäinen konkreettinen tuote, joka on syntynyt uudesta hankkeesta viedä Elisan työntekijöiden ideoita käytäntöön. Kaksi devaajaa, intohimoisia hevimetallin ystäviä, saivat idean keväällä ja nyt ollaan edetty tähän”, kertoi Elisan palvelumuotoilusta vastaava head of service design Jouni Linkola.
Bändeille ja artisteille tulevaisuudessa virtuaalikeikat voivat toimia yhtenä tapana niin yleisöjen laajentamiseen kuin myös tavoittamiseen. Amorphiksellakin on faneja esimerkiksi Etelä-Amerikassa, ja nyt sieltäkin käsin saattoi päästä mukaan omalla tavallaan yhtyeen keikalle Helsingissä. Tulevaisuudessa live-lähetyksistä keikoilta voidaan luoda lisäbisnestä myymällä innokkaille faneille, jotka eivät syystä tai toisesta paikan päälle, kuitenkin mielenkiintoisen kokemuksen tarjoavaa katselumahdollisuutta. Nyt Amorphis oli jo jakanut aiemmilla keikoillaan pahvisia pakkauksia, joista saa itse koottua itselleen Amorphis-virtuaalilasit.
Eilistä keikkaa katseltiin Elisa Kulman ja ympäri maailmaa löytyneiden katsojien lisäksi myös Oulun yliopistossa, jossa 30 tutkittavan henkilön kanssa tarkasteltiin, millainen elämys keikka näin koettuna todellisuudessa on. Keikan aikana fiiliksiä seurattiin antureilla aivosähkökäyriä ja muita psykofysiologisia reaktioita mittaamalla. Tulokset kertovat myöhemmin, miten virtuaalikeikkakokemus tuntemuksiltaan eroaa esimerkiksi pelkästä videon katselusta mobiililaitteella.
Vielä toistaiseksi virtuaalilasien kautta katsotussa keikkaelämyksessä on myös kehitettävää. Ajan vaikutus korjaa kuitenkin monta asiaa jo lähitulevaisuudessa: tarkkuus kasvaa uusien laitesukupolvien ja yhteyksien nopeutumisen myötä, ja samalla eilen ajoittain katselukokemusta syöneet pätkimisetkin todennäköisesti katoavat. Tulevaisuudessa kuulemisen ja näkemisen lisäksi virtuaalikokemus voi laajentua jopa vielä esimerkiksi lämmön tai vaikkapa ilmavirran aistimisella.
Love seeing creators using #OZO! This live @Amorphis #VR concert will be one for the history books! #amorphis360 https://t.co/lf65UKrr5b pic.twitter.com/MieTsFZsqu
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Nokia OZO (@NokiaOzo) September 23, 2017
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »