Kesäkuun 15. päivänä GIF-formaatti täyttää 30 vuotta. GIF, Graphic Interchange Format, tarkoittaa kuvia tai lyhytanimaatioita, ja erityisesti nuo lyhyet, toistuvat animaatiot ovat nousseet vuosien mittaan hyvin näkyväksi hassuttelutavaksi internetin keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa. GIF-synttäreihin osallistuu myös Facebook, joka on tuonut GIF-kommentoinnin kaikille käyttäjille.
Nyt kaikkiin Facebook-päivityksiin ja -jakoihin voi kommentoida GIF-animaatiolla. Kommenttien tekstipalkkiin on ilmestynyt GIF-painike, jota painamalla aukeaa näkymä erilaisia GIF-animaatioita sekä mahdollisuus hakea tilanteeseen sopivia GIFfejä hakusanoilla. Tarjolla on muun muassa leikkeitä elokuvista ja TV-sarjoista, ja lisäksi Facebook on teettänyt läjän uusia GIFfejä yhdessä tunnettujen nettitähtien ja Giphyn kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
GIF-kommentointimahdollisuuden lisäksi Facebook on myös kertonut näiden lyhytanimaatioiden suosiosta omissa palveluissaan. Messenger-sovelluksessa lähetettiin viime vuonna yhteensä 13 miljardia GIFfiä, eli 25 000 kappaletta joka minuutti. GIFfien lähettämisen määrä on kolminkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Kaikkein hurjinta GIFfien lähettäminen oli uudenvuodenpäivänä 2017, jolloin GIF-animaatioita lähetettiin 400 miljoonaa kappaletta.
Yksi kysymys GIF-formaatin ympärillä on lyhenteen lausuminen. Suomalaisittain luontevinta on lausua nimi ”gif”, mutta englanninkielisissä maissa kinataan, lausutaanko se ”gif” vai ”jif”. Formaatin luojan mukaan se pitäisi lausua ”jif”, mikä monien mielestä on epäloogista, sillä sana graphic lausutaan ”kovalla geellä”. Facebook aikookin Yhdysvalloissa teettää käyttäjilleen kyselyn, jolla tähän kinaan haetaan ratkaisua. Kyselyn tuloksista kerrotaan myöhemmin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »