Burger King -hampurilaisketju Yhdysvalloissa teki eilen härskin, mutta omalla tavallaan myös nerokkaan mainostempun hyödyntäen Google Home -kaiuttimia. Burger Kingin toimintaan reagoivat nopeasti niin Google kuin myös Wikipedia.
Burger King toi osaksi televisiomainostaan ”OK Google” -pyynnöllä alkavan kysymyksen kertoa lisää sen Whopper-hampurilaisesta. OK Google aktivoi Googlen avustajan sen Google Home -kaiuttimessa. Tämän jälkeen Googlen kaiutin kertoikin avuliaasti lisää Whopperista Wikipediaan perustuen.
Here's what happens when you watch Burger King's Whopper ad around Google Home…
Is it ingenious or invasive? 🤔 pic.twitter.com/0NXExmxWov— Nina (@glowgow) April 12, 2017
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älykaiuttimien reagointia televisiolähetyksiin ei nähty nyt ensi kertaa, vaan aiemmin laajamittaisesti näin on tapahtunut jo esimerkiksi uutislähetyksen yhteydessä. Ensi kertaa kikkaa hyödynnettiin kuitenkin laajasti esitetyssä televisiomainoksessa.
Burger King näyttää toimineen salakavalasti mainostaan silmällä pitäen myös Wikipedian kanssa: ilmeisesti sen markkinointijohtaja Fernando Machado muokkasi Wikipedia-sivun sisältöä Burger Kingin näkemyksen mukaiseksi, jotta Google-kaiutin kertoisi niin sanotusti oikeita asioita Whopper-hampurilaisesta Burger Kingin televisiomainoksen asiaa siltä kysyessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wikipedia reagoi nopeasti asiaan, kuten teki myös Google, joka muokkasi kaiutintaan olemaan reagoimatta Burger Kingin mainokseen.
Tulevaisuudessa nyt nähdyt ongelmat todennäköisesti ratkeavat, kun älykaiuttimet saavat lisää älyä ja oppivat tunnistamaan niille puhuvan henkilön eivätkä enää reagoi kenen tahansa kysymyksiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »