Australian kilpailu- ja kuluttajakomissio ACCC (Australian Competition and Consumer Commission) on viemässä Applen oikeuteen, kertoo AppleInsider. Syynä on reilu vuosi sitten joitain käyttäjiä vaivannut ”Error 53” -ongelma. iPhonen Touch ID -sormenjälkitunnistimen tai muutamien muiden komponenttien vaihtaminen muualla kuin Applen valtuuttamassa huoltoliikkeessä saattoi johtaa Error 53 -vikailmoitukseen ja teki laitteen käyttökelvottomaksi.
ACCC:n mukaan Applen toimet rikkovat Australian kuluttajalainsäädäntöä. ACCC:n puheenjohtaja Rod Simsin mukaan kuluttajilla on oikeus tiettyyn maksuttomaan valmistajan virhevastuuseen, eikä pelkästään kolmannen osapuolen korjausliikkeen käyttäminen voi viedä kuluttajalta tämän oikeuksia. ACCC hakee oikeuskanteessaan muun muassa rangaistuksia, uusia määräyksiä sekä hyvityksiä Applen toimista.
Aluksi Applen mukaan Error 53 -ilmoituksen taustalla oli halu varmistaa, ettei sormenjälkitietoja vuodeta valtuuttamattomien huoltoliikkeiden kautta. Sittemmin yhtiö kertoi, että alkujaan kyse on ollut turvatarkastuksesta, jolla on haluttu varmistaa, että Touch ID -sormenjälkitunnistin toimii, ennen kuin uusi laite on lähetetty tehtaalta eteenpäin. Sen lisäksi, että Error 53 -ilmoitus teki laitteista käyttökelvottomia, se tarkoitti myös valmistajan takuun päättymistä, mikä aiheutui valtuuttamattoman huoltoliikkeen käytöstä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvalloissa Apple joutui nopeasti ongelman isomman esiintulon jälkeen joukkokanteen kohteeksi, mutta tuomari hylkäsi kanteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »