Huawei hallitsee yhdessä toisen Honor-brändinsä kanssa nyt markkinajohtajuutta älypuhelinten myynnissä Suomessa. Vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä Huawein markkinaosuus Suomessa oli 29 prosenttia, Samsungin 26 ja Applen 24 prosenttia älypuhelinmyynnistä.
”Kilpailu Suomen markkinoilla kolmen isoimman valmistajan kesken on kovaa”, kommentoi tutkimusyhtiö Gartnerin analyytikko Toni Nygrén luvuista kertoneelle Kauppalehdelle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei on noussut markkinajohtajaksi nopeasti – valtavalla vauhdilla ja voimalla. Tammikuussa 2015 sen markkinaosuudeksi Suomessa mitattiin vasta yksi prosentti. ”Huawei on tehnyt historiaa Suomen matkapuhelinmarkkinoilla. Yksikään merkki ei ole aiemmin nostanut markkinaosuuttaan näin paljon ja näin nopeasti.”, kommentoi Samnsungilta Suomen Huawein Consumer Device Business -yksikön johtajaksi siirtynyt Mika Engblom aiemmin Huawein nousua. Suomessa tilaa markkinoille on jättänyt Nokian ja sittemmin Microsoftin Lumioiden alasajo – niiden osuus älypuhelinmyynnistä painui viime vuoden lopulla enää vain 5 prosenttiin.
Huawei on myös onnistunut viestinnässään ja markkinoinnissaan erinomaisesti.
Huawein, Samsungin ja Applen ulkopuolelle jäävää viidennestä älypuhelinmyynnistä jakavat lukuisat eri pienemmät valmistajat, kuten Sony, LG, HTC ja OnePlus. Näistä esimerkiksi Sonyn osuus oli loppuvuodesta 5 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nähtäväksi jää, miten tilanne Suomen älypuhelinmyynnissä tulee muuttumaan Android-käyttöjärjestelmällisten Nokia-puhelinten palatessa jakamaan markkinoita odotetusti tämän vuoden aikana.
Gartnerin luvut kertovat myös Suomen älypuhelinmyynnistä loppuvuodesta jo yli 70 prosenttia olleen Android-puhelimia. Koko vuodelta laskettuna Androidin osuus oli 67 prosenttia, Applen 20 prosenttia ja Windows-puhelinten 13 prosenttia.
Maailmanlaajuisesti Huawei pyrkii luonnollisesti toistamaan Suomessa nähdyn kehityksen. Erityisesti Huawei-johdosta on mainittu tavoitteeksi ohittaa Apple tulevien vuosien aikana. Huawein maailmanlaajuinen markkinaosuus älypuhelimissa on nyt reilut 9 prosenttia, kun Applen osuus on ollut noin 12 prosenttia vaihdellen valmistajista eniten vuoden eri aikoina johtuen iPhone-myynnin vahvemmasta syklisyydestä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »