Viime vuodesta osallistujamääränsä lopulta yli 14 000 kävijään tuplannut Slush 2014 on nähty ja koettu. Nyt kun eilen päättyneestä tapahtumasta sekä loppubileistä on alettu palautua, on hyvä luoda vielä lyhyt kokonaiskatsaus menneen alkuviikon antiin.
Mobiilinäkökulmasta varsin yllätyksellisestikin Slushia hallitsivat tablettilaitejulkistukset, kun tiistaina päivänvalon näki Nokia N1 sekä eilen keskiviikkona puolestaan Jolla Tablet, jonka ennakkomyynti joukkorahoitusmallilla lähti heti vauhdikkaasti liikkeelle. Joukkorahoituskampanjan jälkeisestä myyntisuunnitelmasta Jolla kertoo vasta myöhemmin.
N1-tabletti on taas avaus Nokialta sen brändin lisensoinnissa muille toimijoille, jotka käytännössä vastaavat laitteiden valmistuksesta sekä myynnistä ja jakelusta. Nokian uusista tuotteista vastaavan johtajan Sebastian Nyströmin mukaan lisää on luvassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuten hyvin lyhyissä ensikokemuksissamme totesimme, tuntui N1 hyvältä. On kuitenkin hyvin helppoa olla samaa mieltä kuin haastattelemamme ex-Nokia-veteraani Anssi Vanjoki, joka totesi meille, että tuskinpa N1-tabletista myyntimenestystä tulee.
Myös mobiilianalyytikko Tero Kuittinen ihmetteli Nokian tablettijulkistusta.
Kuittisen kanssa puhuimme myös siitä, miten Suomesta ei ole syntynyt pelialan ulkopuolella suureen menestykseen yltäneitä kuluttajainternet-yhtiöitä tai -mobiilisovelluksia. Pelibisnes on yhäkin lopulta hittivetoista, vaikka Supercellin ja erityisesti sen lippulaivapeli Clash of Clansin suosio onkin ollut yllätyksellisen pitkään TOP-listojen huipputasoa. Suurien vaihtelujen pelialan ulkopuolella suomalainen sovellusmaailma on vielä valitettavan olemattomalla pohjalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomalaisista peliyhtiöistä kenties suurimpia lupauksia tulevasta tällä hetkellä herättelee Seriously, jonka Best Fiends -peli on saanut lupaavan alun. Slushissa Seriously kertoi 5 miljoonan dollarin lisärahoituksesta. Seuraavaa suurempaa rahoituskierrosta suunnitellaan myös jo tulevalle vuodelle.
Toinen tuore tulokas kentällä, Next Games, puolestaan julkisti Slushin lavalla tulevan ensimmäisen pelinsä Compass Point: West, joka tulee saataville ensi vuoden puolella.
Suomessa vahvan pelialan ohella Slushissa päätään nostivat muun muassa puettavan teknologian ratkaisut.
Anssi Vanjoen mukaan toistaiseksi nähdyt älykellot ovat missanneet pointin. Niissä on yritetty matkia älypuhelinta eikä lähdetty luomaan laitetta uusista lähtökohdista. Vanjoki ehdotti myös tulevaisuuden visiossaan yhtenä vaihtoehtona älyvyötä, johon voitaisiin sijoittaa enemmän akkukapasiteettia ja laskentatehoa ja ranteessa oleva laite toimisi ohuena näyttöpäätteenä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Slushin demoständeillä tapahtumayleisöä, erityisesti sijoittajia ja kumppaneita, tapaamassa olivat kymmenet eri yritykset. Puettavan teknologian alueelta mielenkiintoisia avauksia muun muassa olivat tunnetilaa mittaava Moodmetric-sormus sekä esimerkiksi terveydenhoito- ja hoivayhtiökumppaneiden, kuten Esperi Care, kautta tarjolle tuotava Navigilin älykäs turvarannekello. Puettavuuden ohella teknologia valtaa myös koteja, ja tältä saralta ständeiltä esiin nostimme Cozifyn.
Älypuhelimissa uutta suomalaistoivoa herättää muun muassa kolmesta eri vaihdettavissa olevasta moduulista koostuvaa puhelinta kehittävä Puzzlephone, jonka johtoa haastattelimme. Prototyypin laitteesta pitäisi valmistua vielä tänä vuonna, minkä jälkeen palasten loksahdellessa kohdalleen rahoituksessa markkinoilletulo voisi tapahtua vielä ensi vuonna.
Rahoituksestaan Slushissa kertoi myös ravintoloiden/kahviloiden maksusovellusta kehittävä Wolt, jonka toimitusjohtajaksi siirtyy nyt tämän vuoden tapahtuman päättymisen jälkeen Slushin toimitusjohtajan ja pääjärjestäjän paikasta luopuva Miki Kuusi. 400 000 euron alkuvaiheen rahoituksensa Wolt on kerännyt muun muassa Suomen nimekkäimmiltä rahastoilta (Inventure, Lifeline Ventures) sekä enkelisijoittajalta Risto Siilasmaalta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tyypilliseen tapaan mukana Slushissa oli omilla osastoillaan myös suurempia yhteistyökumppaneita, kuten Venäjän Skolkovo-säätiö. Venäjän valtionjohdon Skolkovo-neuvonantaja Pekka Viljakainen kehotti haastattelussamme suomalaisyhtiöitäkin ajattelemaan Venäjää kotimarkkinanaan, joka on yli 130 miljoonan ihmisen vahvuisena aivan naapurissa.
Suurin muutos käytännön tasolla Slush 2014:ssä oli tietenkin tapahtumapaikan vaihdos Kaapelitehtaalta Messukeskukseen. Tapahtuma saavuttikin tänä vuonna varsin eeppiset mittasuhteet ja yleisesti ottaen järjestelyt toimivat enemmän tilan myötä aiempaa kitkattomasti. Muutos mahdollisti myös yhteistyökumppaneille helpommin erilaiset sivutapahtumat. Kävimme esimerkiksi kokeilemassa, kuinka helposti Elisan hiljattain lanseeraama NFC-lähimaksaminen puhelimella onnistuu.
Slush 2014 huipentui illansuussa Slush 100 -pitching-kilpailun voittajan julkistukseen. Yli 1 000 hakijan joukosta lopulta 500 000 euroon pikavauhtia tuplatun palkintopotin pääsi pokkaamaan unkarilainen Enbrite.ly, jonka ratkaisut auttavat tunnistamaan ja vähentämään markkinoijille kalliiksi käyviä mainospetoksia verkossa.
Slushin päätösiltana kenties eniten puhutti, kuinka Slushissa Helsingin lanseerauksestaan kertoneen, maailmaa hurjalla kasvuvauhdilla valloittavan kyytipalvelu Uberin liikkeellelähtö täällä ei mennytkään aivan nappiin: autoja ei sovelluksesta löytynytkään käytännössä yhtään eikä kyytejä näin saanut.
Slush-kansa joutui matkustamaan koteihinsa vanhoilla keinoilla. Uupuneena kahden pimennetyssä ja lasereilla valaistussa Messukeskuksessa vietetyn päivän jälkeen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »