Suomalaisen Jollan haasteena on vedota myös suurempaan yleisöön, kun se alkaa tuomaan puhelintaan laajemmin markkinoille kuluvan kevään ja kesän aikana.
”Monilla ihmisillä on vaikeuksia, koska olemme surkeita” (englanniksi ”Many people have difficulties because we suck”), totesi Jollan suunnittelija Jaakko Roppola Engadgetille Mobile World Congressissa. ”Emme ole kovin hyviä ensi kerran käyttäjäkokemuksessa.”
Viime loppuvuonna myyntiintulonsa jälkeen Jolla keräsi suomalaiskäyttäjiltäkin paljon kritiikkiä käyttöliittymänsä vaikeaselkoisuudesta. Jollan Sailfish ei suuremmin ohjaa tai avusta käyttäjää, vaan käyttäjän tulee osata erilaiset eletoiminnot ja tietää mistä eri asiat löytyvät. Tehokäyttäjälle hyvin istuva käyttöliittymä voi olla vaikea ensikertalaiselle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jolla yritti lievittää käyttöliittymään tutustumisen ongelmia liittämällä puhelimiinsa mukaan opetusohjelman, mutta sekään ei täysin ratkaissut ongelmaa. Osaltaan vika oli käyttäjienkin, jotka ohittivat oppaan läpikäynnin. ”Sain tietää, että suuri osa ihmisistä ei mennyt oppaan läpi syystä tai toisesta”, kommentoi Jollan perustaja ja Sailfishin kehitystä vetänyt Marc Dillon.
Osaltaan on tilannetta on lievitetty ja aluksi puuttuneita ominaisuuksia Sailfishiin lisätty useilla päivityksillä. Näistä maaliskuun alussa tulevan Ohijärvi-päivityksen myötä Jolla luopuu myös Sailfishin beta-leimasta, mikä tarkoittaa valmiutta kaupalliseen jakelun alkamiseen.
Jolla on nyt laajentamassa myyntiään oman verkkokauppansa ja Suomen ulkopuolelle. Lähiaikoina on odotettavissa useita uusia avauksia myynnissä eri kumppaneiden ja operaattoreiden kanssa. Suomessa Jolla on menestynyt osittain suomalaisuutensa vuoksi, mutta tästä ei yhtiö muualla hyödy. Muissa maissa täytyy pärjätä pelkästään tuotteen houkuttelevaadulla sekä tarinalla Nokian tuhkista nousseesta pienestä, erilaisesta toimijasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Jollan perimmäinen tavoite on tehdä laite, joka on riittävän tehokas tehokäyttäjälle, mutta riittävän yksinkertainen, jotta kuka tahansa voi käyttää sitä opittuaan pari temppua. Ja ihmisille, jotka ovat kyllästyneet älypuhelimen hallitsevan heidän elämäänsä”, sanoo Dillon.
Itse puhelinlaitteen osalta Jollan erikoisuus on sen The Other Half -konsepti, joka tarkoittaa älykkäitä takakuoria, joihin voidaan liittää mukaan erilaisia sisältöjä ja toimintoja. Jolla on toistaiseksi esitellyt eri värisiä kuoria, jotka tuovat mukanaan vastaavan teeman puhelimen ohjelmistoon sekä lisäksi Rovion kanssa Angry Birds -kuoren sekä Makia-kuoren suomalaisen vaatemerkin kanssa.
Monipuolisempien ratkaisujen osalta asiat ovat toistaiseksi yhteisön käsissä. Jollalle on nähty muun muassa langattoman lataamisen, QWERTY-näppäimistön ja OLED-näytön sisältäviä harrasteviritelmäkuoria. Näitä on esillä MWC:ssäkin. Engadget kertoo, että Jolla aikoo säilyttää suosituksi osoittautuneen The Other Half -idean myös tulevissa puhelimissaan.
Jollan tulevista puhelimista ei ole vielä tietoa – toistaiseksi yhtiö keskittyy ensimmäiseensä. Mukaan ollaan valmiita ottamaan ja kovasti kaivataankin kumppaneita. ”Tapa, jolla me yhtiönä skaalaudumme alhaisempiin ja ylempiin hintaluokkiin on kumppanuuksien kautta”, kertoo Dillon. Hänen mukaansa Sailfish-käyttöjärjestelmä voisi toimia älykellossakin.
Jolla itse on tuomassa Sailfishin myös Android-puhelimiin tehdäkseen sen tutuksi ja kasvattaakseen käyttäjämääriä. Ensin tulee lähiaikoina Sailfish-launcher, jolla voi korvata Android-puhelimen vakiokäyttöliittymän Sailfishin näkymällä. Myöhemmin vuoden ensimmäisen puoliskon aikana on tulossa lisäksi koko Sailfish-käyttöjärjestelmän asennusmahdollisuus valittuihin Android-puhelimiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »