Nokia julkisti tänään sen, mitä odotettiinkin eli ensimmäisen Android-pohjaisen puhelimensa Nokia X:n. Samalla iskulla julki tuotiin kuitenkin myös Nokia X+, joka tosin on käytännössä lähes identtinen X:n kanssa, sekä tuumaa kookkaampi XL. Eilen Nokian valikoimissa ei ollut yhtään Android-puhelinta, tänään on kolme. Maailma muuttuu.
Nokian lähtö Androidiin on tietenkin herättänyt paljon ajatuksia ja kysymyksiä, mutta mielenkiintoisinta on pohita kysymyksistä yleisestikin kiperintä, eli miksi nyt nähty on tapahtunut sekä miksi asiakas ostaisi Nokian Androidin ja täyttäisi näin Nokian tavoitteen, joka kuitenkin pohjimmiltaan lienee myydä enemmän sekä kannattavammin – ja tehdä tulosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tulevaisuuden osalta Nokian X-perheen yllä leijuu myös suuri kysymys: mitä tapahtuu Nokian puhelinliiketoiminnan siirtyessä Microsoftille?
Käydäänpä asiat läpi.
Miksi Nokia teki Android-puhelimen?
- Pääsy älypuhelimissa Windows Phonea edullisemmaksi. Nokia kertoi tänään, jatkossa sen valikoimassa kärjessä tulevat olemaan edelleen Lumia-älypuhelimet, joiden alapuolella edullisempana uudet Android-pohjaiset älypuhelimet X-sarjassa, näiden alapuolella vielä aiemman Asha-alustan älykkäät peruspuhelimet (kuten tänään nähty 45 euron Asha 230 kosketusnäytöllä) sekä aivan alimpana vielä joukko peruspuhelimia. Nokian mukaan Lumiatkin halpenevat jatkossa, mutta samalla X:t painuvat tulevaisuudessa myös hinnaltaan alemmas. Toistaiseksi Nokia hinnoitteli uudet X:nsä 89-109 euroon. Käytännössä X:n edullisuusväitteeltä putoaakin pohja alta, kun sitä vertaillaan edullisimpaan Windows Phoneen Lumia 520:een. Se on tänä päivänä samassa hintaluokassa vastaavilla tai paremmillakin ominaisuuksilla. Lisäksi Microsoft esitteli juuri tällä viikolla Windows Phoneen muutoksia, jotka tekevät puhelimista edullisimpia tehdä tästä kesästä alkaen.
- Windows Phone ei kiinnosta. Todellisempi syy Androidin tuomiseen Nokia X:ssä lieneekin, että Nokialla huomattiin (viimein?), ettei Windows Phone tietyillä markkinoilla kiinnosta ostajia – olipa kyse sitten loppukuluttajista tai välikätenä toimivista operaattoreista ja syy mikä tahansa. Microsoft-vastaisuus? Windows Phonen vieraus? Heikko sovellustarjonta? Oli syy mikä tahansa, jos Nokialla tajuttiin Androidin myyvän paremmin kuin halvan Windows Phonen tai aiempien Ashojen, niin siinähän olisi riittävästi syytä tehdä Android-puhelin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
- Sovellukset. Käytännössä Nokia on tehnyt Androidin päälle oman käyttöliittymänsä, sovelluskauppansa, sovelluksensa ja palvelunsa, joten Androidista näkyviin jäljelle jää lähinnä tuki Android-sovelluksille. Ei vaadita suurta ajattelijaa keksimään, että sovellukset ovat näin keskeisessä roolissa Nokian strategiassa X:n taustalla. Nokia on kertonut 75 prosentin Android-sovelluksista toimivan X-puhelimissa ilman muutoksia ja lopun (käyttävät Googlen karttoja, ilmoituksia tai sovellusten sisäisiä ostoja) vaativan (ainakin Nokian helpoksi väittämän) muutoksen Nokian rajapintoihin ja järjestelmiin. Näin sovelluksia on odotettavissa uusille X-puhelimille joka tapauksessa aivan eri tavalla kuin aiemmille Ashoille, joilla oli myös oma sovellusalustansa. Ja Androidillehan sovelluksia on yleisesti laveammin kuin Windows Phonelle. Sovellukset ovat avainasemassa nykyisin puhelimissa hintaluokasta riippumatta ja ne ovat myös tärkein asia Nokian Android-X:ssä.
- Projekti alkoi paljon ennen Microsoft-kauppaa. Lopuksi täytyy vielä todeta, että Nokian Android-projekti on alkanut paljon aiemmin kuin Nokian Microsoft-kaupasta tiedotettiin viime syyskuun 3. päivänä. Todennäköisesti jo tuolloin ainakin jollain intensiteetillä hommia oltiin paiskittu vuosi tai puolitoista. Nokian aiemmin edullisiin puhelimiin työstämästä MeeGon jatkeen Meltemin tappamisestahan uutisoitiin kesällä 2012. Aloitettiinko Nokialla jo silloin työ Androidin parissa? Kenties. Joka tapauksessa X:n julkistusta on vaikea pitää minkäänlaisena näpäytyksenä tai muuna Microsoftin suuntaan, vaan kehityksen aloittamista järkevänä liiketoimintapäätöksenä kohdatussa tilanteessa ja nyt oletettavasti kohtuullisen mittavan tutkimus- ja kehitystyön loppuhedelmänä, kun tuote valmistui.
Miksi ostaa Nokia X/X+/XL?
Nyt kun Nokia on trion X-puhelimia valmiiksi saanut voidaan myös pohtia, onko niillä minkäänlaisia menestymismahdollisuuksia markkinoilla. Miksi kukaan ostaisi Nokian Android-pohjaisen X-puhelimen normaalin Android-puhelimen sijaan?
Teknisten ominaisuuksien osalta kolmikko ei tarjoa mitään erikoista, vaan on perin vaatimaton – myös hintaluokassaan kohdemarkkinoillaan. Ostopäätösten syitä täytyy siis hakea muualta.
- Nokian ja Microsoftin palvelut? Nokian X-puhelimissa ei ole Googlen palveluja, vaan Nokian ja Microsoftin. Mukana ovat niin HERE-kartat navigoinnin kera ja MixRadio-musiikkitoisto Nokialta kuin myös Skype, OneDrive-pilvitallennus, Outlook.com-sähköposti sekä Bing-haku Microsoftilta. Tulee muistaa, että tietyillä kehittyvillä markkinoilla Nokian uutuudet kilpailevat myös muiden avoimen koodin Android-puhelinten kanssa, joissa ei välttämättä ole myöskään Googlen palveluja. Näihin nähden Nokian kattaus voi olla houkutteleva. Googlen lukuisiin palveluihin verrattuna sen sijaan Nokian ja Microsoftin palveluista ei kovin suurta kilpailuvalttia näyttäisi vovan muodostua.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
- Käyttöliittymä? Nokia on pelkistänyt Androidin piilottamalla normaalit näkymät ja tuonut mukaan kahden päänäkymän järjestelmän, jota täydentävät perinteinen lukitusnäkymä sekä Nokian ”tavaramerkiksi” kohonnut vilkaisunäyttö valmiustilassa. Tarjolla ovat Windows Phonea muistuttava ruutukuvakkeiden aloitusnäkymä sekä aiemmista Ashoista tuttu Fastlane-näkymä, josta listattuna löytyvät niin tulevat kalenteritapahtumat, saapuneet puhelut ja viestit, mahdolliset ilmoitukset sekä viimeksi käytetyt sovellukset aikajärjestyksessä uusimmasta vanhempaan. Monille peruskäyttäjille Nokian käyttöliittymä voi olla normaalia Androidia parempi kokonaisuus, vaikkakin ensiarvioissa muun muassa Nokia X:n yhden taaksepäin-painikkeen toimintaa on moitittu välillä epäloogiseksi (pääsääntöisesti pitkä painallus vie aloitusnäkymään, lyhyt taaksepäin).
- Design, laatu ja Nokia-brändi? Nokialla on edelleen suurta brändiarvoa tietyillä markkinoilla – ja on Nokia ainakin tutumpi kuin lukuisat pikkupajat, jotka väsäävät Androideja kehittyville markkinoille. Nokian tuotteet ovat myös yleensä harkittuja kokonaisuuksia ja myös X-mallien design vaikuttaa selkeälinjaiselta sekä mukana on Nokian viime vuosien tutut kirkkaat värivaihtoehdot. Yleisesti myös Nokioiden laatu on ollut verrattain hyvä.
Loppujen lopuksi Nokian X-puhelimilla ei ole välttämättä takanaan yhtä selkeää kilpailuvalttia muihin verrattuna, mutta Nokian nimi, massasta väreillä erottuva design, laatumaine sekä erilainen käyttöliittymä voivat tehdä X-malleista riittävän hyviä – nyt Android-sovelluksilla kuorrutettuna – niiden pärjäämiseksi kehittyvien maiden kohdemarkkinoillaan.
Mitä tekee Microsoft?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Virallisesti Microsoft pitää sopuisasti Nokian X:stä, mutta verhojen takana mielipiteet saattavat olla erilaisia.
”Varmastikin he tekevät joitain asioita, joista olemme innoissamme ja joitain asioita, joista olemme vähemmän innoissamme”, kommentoi eilen Nokian Android-puhelimesta kysyttäessä Microsoftin käyttöjärjestelmäkehitystä vetävä Joe Belfiore.
Nokia itse positioi uudet X:nsä niin, että ne tarjoavat Nokia-kokemuksen kera Android-sovellukset sekä Microsoftin palvelut. Microsoftille siirtymässä oleva Nokian entinen toimitusjohtaja, nykyisin Devices & Servicesin johtajana toimiva Stephen Elop kommentoi myös uutuuksien toimivan syöttäjänä Windows Phone -ekosysteemiin. Ihmiset ostaisivat ensin Nokia X:n, käyttävät Nokian ja Microsoftin palveluja ja siirtyisivät sitten täyden Windows Phone -kokemuksen käyttäjiksi seuraavassa puhelimessaan. Tämän ajattelun toimivuus jää nähtäväksi, mutta joka tapauksessa Microsoftille sen omien palvelujen leviäminen edullisempiin hintaluokkiin ja uusille ostajille pitäisi olla positiivista.
Microsoft on myös tiennyt X:stä jo ainakin jonkin aikaa eli ei julkistus sillekään mitenkään täysin yllätyksenä tullut. Microsoft on auttanut tuomaan omat palvelunsa puhelimeen ja tarjoaa mukaan esimerkiksi kuukauden verran ilmaisia Skype-puheluja ja 10 gigatavua OneDrive-tallennustilaa. Mukana ovat Microsoftin palvelut ja X-uutuudet ovat jatkoa – tai jopa jatkossa selviämisen edellytys – Nokian strategialle kytkeä seuraavat miljardi ihmistä verkkoon, joka nyt laventunut myös ihmisten kytkemisen pilvipalveluihin, jotka tulevat Microsoftilta.
Jos Microsoft ei olisi Nokian puhelinliiketoimintaa ostanut, olisi Nokia X -malleilla edullisesta hintaluokasta liikkeelle lähteneestä kehityksestä voinut kasvaa Nokialle laajempikin koko hintaskaalan käsittävä Android-tuoteperhe. Microsoftin alla tätä tuskin tullaan näkemään. Elop totesi tänään, että ”Lumia säilyy päästrategiana älypuhelimissa” ja samaa kertoo myös Microsoftin viesintäjohtaja blogimerkinnässään. ”Meidän ensisijaisena älypuhelinstrategiana säilyy Windows Phone, ja meidän ydinlaitealustamme kehittäjille on Windows-alusta”, kirjoittaa Frank X. Shaw.
Mutta kovin todennäköiseltä ei näytä myöskään se, että Microsoft tulisi tykkänään tappamaan Nokian Android-kehityksen ja X-malliperheen heti Nokian puhelinliiketoiminnan siirtyessä sen käsiin, minkä pitäisi yhä tapahtua vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana eli maaliskuun loppuun mennessä.
Nokian kokonaispuhelintoimitusten volyymista vielä yli neljä viidesosaa on muita kuin Windows Phone -puhelimia. Microsoft tarvitsee Nokian peruspuhelimia, Ashoja sekä niiden työn jatkajaa X:ää jatkossakin pitääkseen muun muassa toiminnan kehittyvillä markkinoilla pyörimässä. Tämä osa Nokian liiketoimintaa on myös ollut kannattava(mpi) kuin Windows Phoneista vastannut Smart Devices -yksikkö ja jakanut myös osan yhteisistä kustannuksista.
Nokian tuotekehityksen tiekartalla olevista tuotteista lienee nyt alle 100 euron hintaluokassa valtaosa Android-pohjaisia X-perhettä laajentavia malleja eikä Microsoft näitä lähtene tai kykene hylkäämään – varsinkaan, kun niissäkin toimivat jatkossa kattavasti Microsoftin palvelut.
Koko Microsoftin käyttöjärjestelmäliiketoimintahan on tällä hetkellä vaikeuksissa. Windows-myynti laskee, Windows Phonen myynti kasvaa, mutta sen markkinaosuus on murto-osia kilpailijoista. Microsoftin uusi pääjohtaja Satya Nadella on puhunut yhtiön strategiasta ”mobiilin ja pilven” voittajana, kun aiemman pääjohtajan Steve Ballmerin tiivistys oli aiemmin viime aikoina ”laitteiden ja palveluiden” korostaminen. Osa on lukenut Nadellan kommentteja niin, että Microsoft välittää jatkossa vähemmän omista käyttöjärjestelmistään ja enemmän pilvessä toimivista lukuisista (yritys)palveluistaan, joissa se on yhä vahva tekijä. Jos näin on käymässä, kelvannee Microsoftille myös sen palvelujen myynti osana Nokia X -sarjan Android-puhelimia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »