Nokian uudet kosketusnäytölliset edullisen hintaluokan Asha-puhelimet ovat saaneet kilpailijat käymään kuumina Intiassa. Nokia markkinoi puhelimia ronskisti älypuhelimina, vaikkeivät ne perinteistä älypuhelimen määritelmää täytäkään.
Suomessa asiasta kertoi ensimmäisenä Tietoviikko intialaisen Economic Timesin artikkeliin perustuen.
Economic Times kutsuu Nokian Ashoja huikeaksi hitiksi, mutta kilpailijoiden kommentit ovat tiukkoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Se että joku yrittää saada älykkäät peruspuhelimet näyttämään kuluttajille älypuhelimilta on väärin”, intialaisen suuren puhelinvalmistajan Micromaxin toimitusjohtaja Deepak Mehrota kommentoi Ashoja. ”Meilläkin on monia puhelimia, joissa on älypuhelinmaisia ominaisuuksia, mutta silti kutsumme niitä peruspuhelimiksi emmekä edullisiksi älypuhelimiksi.”
Yleisesti älypuhelimen kriteerinä on pidetty kykyä ajaa natiivisti kyseiselle alustalle toteutettuja sovelluksia. Nokian Ashoille sovelluksia voi tehdä vain käyttäen Java-tekniikkaa välissä.
Nokia on perustellut Ashojen nimitystä älypuhelimiksi sillä, että useammat tutkimusyhtiöt ovat ne sellaiksi luokitelleet. Nokian mukaan tällaisia tutkimusyhtiöitä ovat olleet GfK sekä IDC. Näistä GfK:ta ei Economic Times tavoittanut kommentoimaan asiaa ja IDC totesi, että se on käsitetty väärin ja se ei todellisuudessa luokittele Ashoja älypuhelimiksi. Ashaa pidetään älypuhelinmaisena, mutta ei älypuhelimena.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä Nokia toimitti maailmanlaajuisesti markkinoille 6,5 miljoonaa Asha-täyskosketusnäyttöpuhelinta. Kosketusnäytöllinen mallisarja on käytännössä syntynyt vasta toisen ja kolmannen neljänneksen aikana, joten tähän nähden sen myynti on kasvanut räjähdysmäisesti. Economic Timesin mukaan Asha 305 on luokkansa myydyin puhelin Intiassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »