Samsung nousi alkuvuonna kakkospaikalle älykellojen markkinoilla, kertovat Korea Heraldin esiin nostamat tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin markkinatilastot.
Tutkimusyhtiön mukaan Samsung ohitti 12,8 prosentin markkinaosuudellaan Fitbitin, jonka osuus jäi 12,2 prosenttiin. Ylivoimainen markkinajohtaja on Apple, joka Watch-kellon toimituksillaan ylsi 53 prosentin markkinaosuuteen alkuvuonna.
Samsungin nousu on sen uusimman Gear S3 -kellon ansiota. Samsung käyttää kellossaan omaa Tizen-käyttöjärjestelmäänsä. Älykelloissa älypuhelimissa vahva Android-käyttöjärjestelmä onkin jäänyt vähäiseen rooliin, kun Android Wear -kellot eivät ole ostajia houkutelleet ja Samsung on pysynyt omassa järjestelmässään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älykellojen ohella älykkäiden rannelaitteiden markkinoita seurataan myös ottamalla mukaan aktiivisuusrannekkeet. Näin laskettuna Apple on edelleen isoin, mutta vain niukasti. Toki satoja euroja maksavien älykellojen myynnin vertailu halvimmillaan parin kympin aktiivisuusrannekkeisiin ei ole joka suhteessa kovin relevanttia. Aktiivisuusrannekkeet mukaan lukien markkinakakkoseksi Applen 16 prosentin osuuden takana nousee Xiaomi 15,5 prosentin osuudella ja kolmantena on Fitbit 12,3 prosentin osuudella.
Lisäksi rajanveto älykellon ja älykkään aktiivisuusrannekkeen välillä on hankalaa. Esimerkiksi Fitbit on vasta alkamassa panostaa enemmän älykellomarkkinoihin tämän vuoden aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »