Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön tulos pieneni viime vuonna 2016 edeltävästä vuodesta 2015, raportoi The Information lähteisiinsä perustuen.
The Informationin mukaan tulos laski 2,2 miljardista dollarista kahteen miljardiin dollariin ja jäi Huawein asettamasta 2,5 miljiardin dollarin tavoitteesta.
Huawei itse on toistaiseksi kertonut vasta kuluttajaliiketoimintansa kasvusta viime vuonna. Liikevaihto eli myynti kasvoi 42 prosentilla 178 miljardiin juaniin eli noin 26 miljardiin dollariin. Näin Huawei saavutti kuluttajaliiketoiminnassaan vajaan kahdeksan prosentin liikevoittomarginaalin. Vertailun vuoksi Samsung ylsi vertailukelpoisessa yksikössään 10,7 prosentin liikevoittoon Note7-fiaskosta huolimatta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelintoimituksiaan Huawei kasvatti viime vuonna 29 prosentilla 139 miljoonaan puhelimeen, kun älypuhelinmarkkinat kokonaisuutena junnasivat käytännössä paikallaan.
Myynnistä ylivoimaisesti suurimman osan muodostavien älypuhelinten ohella Huawein kuluttajaliiketoimintayksikköön lukeutuvat myös tabletit, puettavat ja muut kuluttajille suunnatut laitteet, kuten mokkulat.
Huawein tulos laski nousseiden komponenttikustannusten ohella muun muassa markkinointikulujen noustua merkittävästi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden aikana Huawei kertoo murtautuneensa high-end-segmenttiin Euroopassa. Huawei toteaa GfK-tutkimusyrityksen kertoneen Huaweilla olevan yli 15 prosentin markkinaosuus 30 maassa ja yli 20 prosentin markkinaosuus lisäksi 20 lisämaassa, joista puolet on Euroopassa. Markkinointiin Huawei panosti muun muassa palkkaamalla mainoskasvoikseen jalkapalloilija Lionel Messin sekä Hollywood-näyttelijät Scarlett Johanssonin sekä Henry Cavillin. Lisäksi kameroihin se toi Leica-yhteistyöhön ja Mate 9:stä Porche Design -erikoisversion.
Suomessa Huawei nousi loppuvuodesta 2016 jo markkinajohtajaksi: markkinatutkimusyhtiö Gartnerin mukaan Huawei jätti 29 prosentin osuudellaan taakse Samsungin (26 %) ja Applen (24 %). Täällä on markkinaosuuksia on ollut jaossa Windows-puhelinten myynnin romahtaessa.
Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön johtaja Richard Yu on todennut Huawein tavoitteena olevan nousta maailmanlaajuisessa myynnissä Applen ohi ensi vuonna. Koko maailman markkinajohtajuus Huawein tähtäimessä on vuonna 2021.
Tänä vuonna Huawei tavoittelee kuitenkin kasvun ohella myös parempaa tulosta. The Information paljastaa tavoitteena olevan viime vuoden tavoitteista jääneen tuloksen tuplaaminen neljän miljardin dollarin tasolle. Huawei hakee myös tapoja leikata kustannuksia – tai ainakin niiden kasvua – myös markkinointia ja jälleenmyyjäverkoston tukia pienentämällä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei on jo selvä markkinajohtaja verkkolaitteissa, joissa sen kilpailijoita ovat Nokia ja Ericsson. Myös tämän toiminnan osalta Huawei on viestittänyt sillä olevan tarpeita parantaa tehokkuuttaan ja kassavirtaansa. Huawein on tiedetty tarjoavan tuotteitaan aggressiivisin hinnoin ja tarjoamalla kumppaneilleen myös houkuttelevia rahoitusehtoja. Huawein hintakilpailun väheneminen on positiivista Nokian liiketoiminnalle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »