Suomessa kiinalaisista älypuhelinvalmistajista ylivoimaisesti tunnetuin Huawei oli suurin myös kotimaansa Kiinan älypuhelinmyynnissä koko vuodelta 2016 mitattuna – mutta enää vain hyvin niukasti, kertovat Counterpoint Researchin tuoreimmat luvut.
Loppuvuodesta Huawei putosi jo markkinakakkoseksi oman osuutensa kasvattamisesta huolimatta. Ohi pyyhälsi kovalla vauhdilla Oppo, jonka loka-joulukuun markkinaosuus lähes kaksinkertaistui vuotta aiemmasta 9,4 prosentista nyt loppuvuonna 18,3 prosenttiin.
Koko vuonna 2016 Oppo kasvatti Kiinan älypuhelintoimituksiaan 109 prosentilla. Sama omistaja, BBK Electronics lymyää myös toisen merkittävän kiinalaispuhelinvalmistajan vivon takana. vivo kasvatti toimituksiaan viime vuonna 78 prosentilla ja loppuvuodesta markkinaosuutensa Kiinassa jo 14,5 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jos Oppo ja vivo laskettaisiin yhteen, olisi niiden takana oleva BBK Electronics jo selvästi suurin Kiinan älypuhelinmyynnissä ja osuus lähestyi loppvuonna jo kolmannesta koko markkinasta.
Suurimpia menetyksiä Kiinan älypuhelinmyynnissä ovat kokeneet Lenovo, Coolpad ja Xiaomi. Myös Applen iPhonen myynti on hidastunut Kiinassa, mikä on merkittävin yksittäinen syy myös viimeisen vuoden ajalta nähtyihin vaisumpiin Applen tuloslukuihin. Tunnetuksi pikku hiljaa itseään myös länsimaissa tekevä Xiaomi on kärsinyt Oppon ja vivon menestyksestä Kiinassa.
Oppo ja vivo -puhelinten myynnin kasvun takana on nähty olevan niiden laaja kivijalkakauppojen myyntiverkosto, vahvempi läsnäolo myös Kiinan pienemmissä miljoonakaupungeissa sekä voimakas perinteinen markkinointi – luonnollisesti kilpailukykyisten tuotteiden lisäksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maailmanlaajuisesti suurin älypuhelinmerkki Samsung on Kiinassa melko pieni: sen osuus koko vuodelta oli 6,9 prosenttia, millä se jäi reilusti Applenkin taakse.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »