Robottibussit tulevat kutsuohjattuun liikenteeseen Suomessa vuoden 2017 aikana. Jo eri sijainneissa testatut bussit saapuvat käytettäväksi Tuupin, Vinkan ja Sohjoa-hankkeen yhteistyössä.
Tuup kehittää kyytien tilaussovelluksen, johon Vinka luo kutsuohjausälykkyyden. Palvelu pilotoidaan Sohjoa-hankkeen robottibusseilla osana kuuden Suomen suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa keväällä Tampereella, minkä jälkeen toiminta siirtyy pääkaupunkiseudulle.
Tuupin ja Vinkan tavoitteena on olla mukana luomassa Sohjoa-hankkeen avulla markkinaehtoinen kutsuohjattu robottibussipalvelu Suomeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Joukkoliikenteen tulevaisuus on tehokkaassa isojen massojen runkoliikenteessä, jota syötetään kutsuohjatuilla robottibusseilla..” Tuupin toimitusjohtaja Pekka Möttö toteaa.
Itseajavien autojen, kuten robottibussien kehitys on edennyt viime vuosina nopeasti. ”Tarveperusteisen yksilöllisen liikkumispalvelun älykkäät toteutusmallit ovat jo olemassa. Itseohjautuvat robottiautot ovat jo olemassa. Tekninen valmius yhdistää kaksi edellä mainittua on jo olemassa”, Möttö toteaa.
Vielä toistaiseksi itseajavat autot eivät pärjää hyvin heikommissa olosuhteiissa, kuten Suomen talvessa tai jopa edes vesisateessa. ”Teknologian kehitysnopeus on yllättänyt minut, ja se tulee jatkossa yllättämään toivottavasti vielä lisää. On hienoa, että Suomesta löytyy yrityksiä, joiden kanssa voimme yhteistyössä kulkea kehityksen kärjessä, arvioi Möttö.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Robobussiprojektin tarkoituksena oli toimia yrityksille ponnahduslautana automatisaatioon, mahdollistaen ja rakentaen Suomeen pysyvät edellytykset sille sekä sen uusille liiketoimintamahdollisuuksille. Meillä on lainsäädännön luoma harvinainen mahdollisuus olla mukana pioneerilinjassa liikkumisen isossa disruptiossa”, Sohjoa-hankkeen projektipäällikkö Harri Santamala toteaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »