Apple ei ole ikinä kertonut tarkasti Watch-kellonsa toimituslukuja. Tämän takia Watchin myyntimäärien arvioissa ollaan tutkimusyhtiöiden armoilla – ja arviot toimituksista heinä-syyskuussa eroavat hurjasti.
Kuten mekin kerroimme, aiemmin IDC-tutkimusyhtiö kertoi omissa tilastoissaan Applen toimittaneen heinä-syyskuussa 1,1 miljoonaa Apple Watchia, mikä tarkoitti toimitusten laskua 71,6 prosentilla vuotta aiemmasta. Nyt toinen tutkimusyhtiö Canalys kuitenkin väittää Applen Watch-toimitusten olleen 2,8 miljoonaa eli 155 prosenttia IDC:n arviota enemmän. Canalysin mukaan Apple Watch -toimitukset eivät laskeneet juurikaan vuotta aiemmasta.
Koska Apple itse ei toimituslukuja kerro, ei asiaan saada täyttä selvyyttä. Samoin esimerkiksi Samsung ei ole vuosiin kertonut älypuhelintensa toimitusmääriä, joten myös ne tutkimusyhtiöt joutuvat arvioimaan ja luvuissa on muutaman miljoonan heittoja. Useamman kymmenen miljoonan kokoluokassa erot eivät kuitenkaan ole enää merkittäviä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Syitä IDC:n ja Canalysin eroaville näkemyksille Apple Watch -toimituksista ei tiedetä. Yksi mahdollinen selittävä tekijä voisi olla esimerkiksi Canalysin laajemmat tietolähteet – se voisi esimerkiksi kerätä tietoja IDC:tä useammista eri jakelukanavista. Canalysin luvut ovat suuremmat myös Samsungille: kun IDC arvioi sen kellotoimitusten olleen 0,4 miljoonaa, olivat ne Canalysin mukaan 1,1 miljoonaa heinä-syyskuussa.
Samoin Canalys laskee Fitbitin toimittaneen 1 miljoona kelloa, kun IDC:n tilastoissa sitä ei näy lainkaan. Tältä osin kyseeseen voi tulla myös näkemysero, lasketaanko Fitbitin tuotteista osa älykelloiksi tai vain aktiivisuusmittareiksi.
Näin IDC arvioi älykellojen kokonaismarkkinaksi 2,7 miljoonaa kelloa, kun Canalysin arvio on 6,1 miljoonaa. Sekä IDC:n että Canalysin mukaan Apple Watchin markkinaosuus älykelloista on yli 40 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oli miten oli, niin selvää on, etteivät älykellot ole saavuttaneet sellaista menestystä kuin niille parhaimmillaan odotettiin. Suurempiakin Apple Watch -lukuja esittävän Canalysin mukaan koko vuodelta 2016 Apple Watch -toimitukset ovat pienenemässä lanseerausvuoden 2015 yhteensä 12 miljoonan kellon toimituksista nyt 10 miljoonaan.
Nähtäväksi jää, miten uudet Series 2 Apple Watchit onnistuvat kysyntää piristämään. Älykellomyynti on poikkeuksellisen syklistä joululahjamyynnin merkityksen ollessa suuri. Apple Watch Series 2:n myötä uutta on Nike-yhteistyö, joka voi kiihdyttää myyntiä aktiivisille liikkujille sekä aiemman, tehokkaammalla suorittimella päivitetyn Watch Series 1:n hinnanalennus.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »