Yhdysvaltojen suurimman mobiilioperaattorin paikasta Verizonin kanssa tiukasti kamppaileva AT&T ostaa mediayhtiö Time Warnerin yhteensä noin 85,4 miljardilla dollarilla eli noin 78,5 miljardilla eurolla. Kyseessä on vuoden suurin ilmoitettu yrityskauppa maailmassa.
Kauppahinta on 107,5 dollaria AT&T:n osakkeelta ja jakautuu tasan puoliksi rahana ja AT&T:n uusina osakkeina maksettavaksi. Time Warnerilla on myös nettovelkaa, joka huomioon ottaen Time Warnerin liiketoiminta arvostettiin kaupassa 108,7 miljardin dollarin arvoiseksi.
Sekä AT&T:n että Time Warnerin hallitukset ovat hyväksyneet kaupan, joka vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän. AT&T odottaa kaupan toteutuvan vuoden 2017 loppuun mennessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
AT&T tarjoaa jo nykyisin omia televisio- ja viihdetilauspalvelujaan asiakkailleen, mutta Time Warnerin ostolla se saa muun muassa lisää sisältöä omistukseensa. Suomalaisittainkin tunnettuihin Time Warnerin omistuksiin lukeutuu muun muassa suosittu HBO, jota AT&T voisi jatkossa myydä kätevästi yhdessä omien maksu-TV-, puhelin- ja nettiliittymiensä kanssa yhdessä. AT&T laajentaisi näin verkkoyhteyksien myynnistä niillä liikkuvan sisällön myyntiin.
AT&T itse kuvailee tiedotteessaan kaupan yhdistävän ”maailman parhaan premium-sisällön verkkoihin, jolla niitä toimitetaan jokaiselle ruudulle”. Lisäksi todtaan ”videon tulevaisuus on mobiili ja mobiilin tulevaisuus on video”.
Time Warnerin omistukseen lukeutuu myös esimerkiksi legendaarinen Warner Bros. -tuotantostudio, CNN-televisiokanava sekä huomattava joukko kaikkea muuta median saralla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
AT&T odottaa kaupasta myös 1 miljardin dollarin kulusynergioita, jotka syntyvät halinnollisista ja hankintakuluista.
Aiemmin myös Applen huhuttiin olleen kiinnostunut Time Warnerista, jopa sen ostamisesta. Nyt Bloombergin mukaan Google ja Apple eivät kuitenkaan olleet loppuvaiheessa kilpailemassa AT&T:n ostamisesta.
Viime vuonna AT&T osti DirecTV -satelliitti-tv-yhtiön 48,5 miljardilla dollarilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2000 AOL ja Time Warner yhdistyivät 160 miljardin dollarin jättijärjestelyssä, jota on myöhemmin pidetty historian jättimäisimpänä epäonnistumisena yrityskaupoissa.
AT&T:n merkittävin kilpailija Verizon on ostanut hiljattain verkkomediaan ja verkkomainosratkaisuihin nykyisin keskittyneen AOLin, joka irtaantui Time Warnerista itsenäiseksi yhtiökseen vuonna 2009.Verizon on myös ostamassa Yahoota, toista internet-alan vanhaa ikonia. Yhteensä Verizon on käyttänyt näihin kauppoihin noin yhdeksän miljardia dollaria, jos myös Yahoo-kauppa toteutuu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »