Kesällä valtaisaksi ilmiöksi ympäri maailman samantien julkaisunsa jälkeen nousseen Pokémon GOn alkuhetkistä on nyt kuultu uutta tietoa.
Peliä piinasivat alussa palvelinongelmat, mutta tätä ei voida pitää tuoreiden anekdoottien valossa suurena ihmeenä. Google Cloud Platform -blogissa kerrotaan, miten Googlen palvelimilla toimivan Pokémon GOn alkusuosio oli 50-kertainen ennakko-odotuksiin nähden. Kymmenkertainen se oli jopa viisinkertaisiksi perustasosta arvioituihin pahimpiin – tai parhaimpiin – odotuksiin nähden, mihin oli vielä valmistauduttu.
Jo 15 minuutissa pelin ensimmäisestä julkaisusta Australiassa ja Uudessa-Seelannissa kävi ilmi, että pelin suosio tulee olemaan jotakin aivan muuta kuin mihin sen kehittäjä Niantic oli varautunut. Näiden positiivisten ongelmien ratkaisu vaati paljon apua myös Google Cloud -pilvipalvelutiimiltä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Recoden podcast-haastattelussa Nianticin toimitusjohtaja John Hanke myös kertoi ottaneensa heti yhteyttä Googlen toimitusjohtajaan Sundar Pichaihin kipeästi kaivattujen apuvoimien saamiseksi tilannetta paikkaamaan. Niantic ja sen Pokémon GO -peli saivatkin olla ensimmäisiä asiakkaita uudelle Google Customer Reliability Engineering -yhteistyömallille, jossa googlelaiset auttavat asiakkaiden palveluiden luotettavuuden ja menestyksen takaamisessa.
Loppujen lopuksi käsittämättömän suosion tuomat ongelmat saatiin ratkaistua, vaikka pelin pariin virtasi jatkuvasti miljoonia uusia pelaajia. Esitellessään syyskuun alussa tulevaa Pokémon GOn Apple Watch -versiota Applen tilaisuudessa, kertoi Nianticin Hanke tuohon mennessä Pokémon GO oli sen kesäisen julkaisun ladattu jo yli 500 mijoonaa kertaa.
Pokémon GO -sovellus pyörii Googlen Container Engine (GKE) -ympäristössä. Ennen pelin julkaisua Japanissa tehtiin päätös päivittää uuteen GKE:n versioon, mikä toisi lisäkapasiteetin mahdolliseksi. Rohkea päätös kantoi hedelmää, kun Japanin kolme kertaa aiempaa Yhdysvaltojen lanseerausta suurempi julkaisu sujui ongelmitta. Lisäksi palvelinongelmia ratkaisi myös uuden tehokkaamman HTTP/S Load Balancer -resurssienjaon käyttöönotto.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen mukaan toistaiseksi Pokémon GO pyörii nyt kymmenien tuhansien suoritinydinten voimalla ja se on suurin Google Container Enginessä käytössä oleva ratkaisu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »