Facebookin omistama Instagram käytännössä kopioi pahaksi kilpailijasta nousseesta Snapchatista nyt sen suositun tarinatoiminnon. Instagramin uuden toiminnon nimikin on lainattu Snapchatilta: Instagram Stories.
Instagram kuvailee uutta ominaisuuttaan sopivaksi hetkien jakamiseen, joita ei kuitenkaan halua pitää profiilissaan. Instagram-tarinaan jaetut kuvat ja videot esitetään Snapchatin tavoin yhtenäisenä slideshow-esityksenä, joka katoaa näkyvistä 24 tunnin jälkeen eikä tule osaksi Instagram-virtaa tai jää näkyviin profiiliin.
Instagramin tavoite uudella ominaisuudella on selkeä: saada ihmiset julkaisemaan Instagramissa enemmän, kun kaiken ei tarvitse olla enää niin viimeisen päälle huoliteltua ”ikuisesti” esillä pysyviin kuviin ja videoihin – eivätkä lukuisat julkaisut täytä seuraajien kotinäkymää. Kuten Snapchatin tarinat, myös Instagram Stories on suunnattu kevyemmäksi jakotavaksi, jolla voi jakaa vaikka koko oman päivänsä kulun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uuden ominaisuuden kylkeen Instagram tuo myöskin Snapchatia muistuttavat tekstinlisäys- ja piirtotyökalut – aluksi varsin yksinkertaisena. Erilaisia Snapchatista tuttuja filttereitä ja muuta lisäkivaa lienee mitä todennäköisimmin luvassa lisää myöhemmin.
Instagramin kotinäkymän yläreunaan tulee jatkossa uusi palkki, jossa ovat esillä seurattujen käyttäjien tarinat ja josta katselun voi aloittaa. Snapchatista poiketen ensimmäisenä näkyvät ihmiset, joiden kanssa on yhteydessä eniten. Avatussa tarinassa voi painalluksella edetä sekä taakse- että eteenpäin ja pyyhkäisemällä siirtyä seuraavan käyttäjän tarinaan. Lisäksi tarinoista voi suoraan lähettää yksityisen Instagram Direct -viestin kommenttina. Tarinoissa ei ole julkisia tykkäyksiä tai kommentteja.
Instagramin mukaan tietyn tarinan voi piilottaa valituilta seuraajiltaan, jos niin haluaa. Omasta tarinastaan ylös pyyhkäisemällä näkee, kuka on katsonut tarinan kuvat ja videot. Instagram ei toisin kuin Snapchat varoita jos joku ottaa kuvankaappauksen tarinasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi valitun yhden osan omasta tarinastaan, mutta ei koko tarinaa, voi jakaa myös julkaisemalla sen profiiliinsa.
Instagram-tarinat tulevat Instagram-sovellukseen maailmanlaajuisesti tulevien viikkojen aikana iOS- ja Android-laitteissa.
Instagram Stories -tarinoiden menestys jää nähtäväksi, kuten myös se, millainen vaikutus sillä tulee olemaan Snapchatiin. Siirtyykö käyttäjiä Snapchatista Instagramin pariin?
Facebook on yrittänyt aiemmin kopioida Snapchatia useampaan otteeseen eri uusilla sovelluksilla, jotka kaikki ovat kuitenkin epäonnistuneet käyttäjien saavuttamisessa. Instagram Storiesin menestysmahdollisuus lienee parempi, sillä Instagramilla itsellään on jo entuudestaan 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivässä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »