Kuluttajariitalautakunta on tällä viikolla antanut päätöksen vuosia kestäneessä tapauksessa, jossa asiakkaan puhelin on useaan otteeseen käynyt korjauksessa ja vaihdettavana. Lautakunnan mukaan asiakkaalla on ollut syytä olettaa, että puhelin kestää käytössä pidempään kuin 2,5 vuotta.
Tapaus alkoi syksyllä 2011, kun asiakas osti Nokia X3-02 Lilac Touch -merkkisen matkapuhelimen 159 eurolla. Puhelimelle myönnettiin tuolloin kahden vuoden takuu. Puhelimen kosketusnäytössä ilmeni vikaa, joten se vietiin korjaukseen. Sittemmin puhelimia on vaihdettu uusiin kolmesti ja laitteita on myös huollettu useaan otteeseen. Lopulta kevättalvella 2014, kun asiakas jälleen kiikutti viallisen laitteen korjaukseen, myyjäliike katsoi, ettei ole laitteesta enää vastuussa, sillä takuuaika oli ylittynyt viidellä kuukaudella.
Asiakas vaati kaupan purkua, ja hänelle kertyi myös kuluja useista käynneistä korjaamolla. Kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että asiakkaalla ”on ollut perusteltua aihetta edellyttää, että se kestää tavanomaisessa käytössä enemmän kuin kaksi ja puoli vuotta ilman kalliita korjauskuluja. Koska näin ei tässä tapauksessa ollut, kaupan kohteessa on ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukainen virhe.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lopputuloksena lautakunta suositteli, että asiakas saa hyvityksenä yhteensä 100 euroa, josta 60 euroa on hinnanalennusta ja 40 euroa matkakulukorvausta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »