Apple ja Samsung ovat kilpailleet jo vuosia älypuhelinmarkkinoiden johtajan paikasta. Vielä vuosi sitten tilanne näytti verrattain tasaiselta Samsungin hallitessa markkinoita 24 prosentin markkinaosuudella, Applen tullessa perässä 18 prosentin osuudella. Nyt tuoreet tammi-maaliskuun tilastot kertovat kuitenkin Applen pudonneen pois kovimmasta kilpailusta ja iPhone-puhelinten markkinaosuus laskeneen kappalemäärissä mitattuna alle 15 prosenttiin.
Hieman lohdutusta Applen laskeneisiin markkinaosuuksiin tuo se tosiasia, että myös Samsung menetti markkinaosuudestaan vajaan prosentin. Toimitusmäärissä Samsung pysyi kuitenkin kutakuinkin viime vuoden tasolla, siinä missä Applen toimitusmäärät laskivat yli 60 miljoonasta iPhonesta vajaaseen 52 miljoonaan iPhoneen. Laskeneet toimitusmäärät korostuvat erityisesti, kun huomio, että vastaavalla ajanjaksolla älypuhelinten kokonaismyynti kasvoi vuodentakaisista määristä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huolimatta markkinaosuuden laskemisesta, kotiuttaa Apple yhä merkittävän osan älypuhelinmarkkinoiden voitoista. Siinä missä Samsung myy huomattavan määrän halpapuhelimia, koostuu Applen valikoima pelkästään lippulaivamalleista. Tänä vuonna odotukset kohdistuvatkin suurilta osin loppuvuonna julkaistavaan iPhone 7:ään, joten loppuvuosi tulee merkitsemään myyntimäärissä Applelle alkuvuotta enemmän.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »