Viime keväänä teknologiamediat ja varhaiset omaksujat sosiaalisessa mediassa villiintymään saivat uudet live-videopalvelut. Ensin tuli Meerkat, joka Twitterin kautta ilmoituksina levisi valituissa ryhmissä nopeasti. Hetkeä myöhemmin perässä seurasi Twitterin aiemmin ostaman Periscope-sovelluksen lanseeraus.
Nopeasti kävi selväksi, että kisan voittaja tulee olemaan Periscope. Meerkat keräsi 12 miljoonaa dollaria sijoittajilta, mutta Twitter esti kilpailevaa palvelua käyttämästä hyödyksi osaa alustastaan leviämiseen ja samalla myöhemmin julkaistu Periscope oli myös kautta linjan parempi käyttökokemukseltaan. Meerkatilla oli ongelmia löytää erityisesti live-videoita lähettäviä käyttäjiä – katsojia puolestaan olisi ollutkin tarjolla riittävästi.
Nyt Meerkat on päättänyt heittää pyyhkeen kehään kokonaan kilpailussa Periscopea ja sittemmin myös live-videoissa aktivoitunutta Facebookia vastaan. Periscope nousi viime vuoden aikana näkyvään käyttöön Suomessakin – toisaalta aktiivisten Twitter-käyttäjien ja toisaalta nuorison keskuudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meerkatilla ja sen perustaja-toimitusjohtajalla Ben Rubinilla on kuitenkin uusia suunnitelmia. Nykyinen Meerkat katoaa, mutta yritys aikoo tuoda tarjolle uuden tuotteen ja sovelluksen, joka edelleen rakentuu reaaliaikaisuuden ja videoiden ympärille. Luvassa pitäisi olla ”sosiaalinen verkosto, jossa kaikki ovat jatkuvasti livenä” – mitä ikinä se sitten käytännössä tuleekaan tarkoittamaan. Kyse voi olla enemmän pienemmän piirin videoviestintäpalvelusta.
Meerkatin uuden tulemisen pitäisi tapahtua sovelluksen lanseerauksena tulevien kolmen kuukauden aikana. ”Oli hemmetin vaikea päätös sanoa, että ’ei tämä toimi, kiitos kaikille tuesta'”, kommentoi Rubin Re/codelle. ”Yhdeltä monelle -lähetys ei ole muuta kuin toiminto jonkin alustan päällä, ja jos me haluamme pysyä itsenäisenä, täytyy meidän muuttaa suuntaamme.”
Alkuperäinen Meerkat-sovellus toimii vielä toistaiseksi. Sitä ei ole kuitenkaan kehitetty uusilla ominaisuuksilla enää sitten viime syksyn. Meerkatilla on vielä yli kolme neljäsosaa jäljellä sen nostamasta rahoituksesta, joten uudelle tuotteelle on vielä hyvin aikaa – mutta menestyä sen pitäisi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Jos se toimii, tulee tämä olemaan yrityksen paras päätös ikinä. Jollei, jää (Meerkat) vain yhdeksi pitkässä sarjassa startupeja, jotka ovat tehneet kunnianhimoisia asioita”, kommentoi Meerkatiin sijoittaneen Greylockin partneri Josh Elman sijoituskohteensa muodonmuutosta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »