Kiinalaisen Xiaomin nousu tyhjästä maailman, ja tietenkin ensisijaisesti Kiinan kotimarkkinoidensa, kärkikaartiin oli lähes satumaisen hurja ja nopea, mutta nyt menestyksen rajat näyttäisivät tulleen myös Xiaomille eteen.
Vasta vuonna 2010 perustetun Xiaomin kasvu sen vuonna 2014 myymään 61 miljoonaan älypuhelimeen sujui lähes käsittämätöntä vauhtia. Vuodelle 2015 Xiaomi puhui alun perin jopa 100 miljoonaan yltävistä puhelinmyyntiluvuista, mutta sittemmin tavoite laskettiin 80 miljoonan myyntiin. Mutta Xiaomi jäi tästäkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin nousussa oli monia tekijöitä. Se toimi Kiinan hurjasti kasvavilla markkinoilla. Se tarjosi tuotteita, jotka tarjosivat paljon vastinetta rahalle teknisissä ominaisuuksissa ja laadussakin. Markkinoinnissaan Xiaomi onnistui myös erinomaisesti: kiinalaisten sosiaalisten medioiden hallinta, yhtiön ympärille syntynyt fanien yhteisö, tähdeksi noussut perustaja Lei Jun sekä puhelinten erämyynti, joka puhelinten myydessä loppuun jopa sekunneissa toi paljon mediahuomiota, olivat kaikki osatekijöitä menestyksessä.
Rahaa Xiaomi säästi tuotteensa edullisemmaksi tehdäkseen muun muassa keskittymällä rajattuun tuotevalikoimaan sekä erämyyntijärjestelmän myötä kysynnän paremmin ennustaen optimoiden tuotantoa niin, ettei ainakaan käsiin myymättömiä puhelimia jää.
Lisäksi pienellä katteella myytävien puhelinten käyttäjäkunnasta Xiaomin oli tarkoitus kerätä rahaa muun muassa sovellus- ja viihdekauppana toimimalla, mulla palveluilla sekä myymällä Xiaomin nimellä monia muita laitteita, joista useimmat ovat erillisten yritysten, joihin Xiaomi teki sijoituksen, suunnittelemia ja tuottamia. Palveluiden osuus on kuitenkin jäänyt pieneksi eikä muillakaan laitteilla paljoa rahaa viivan alle tehdä – katteet ovat pieniä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mutta jos vuoden 2015 myyntilukuja katsotaan, lopulta myös älypuhelinmarkkinan kylmät lainalaisuudet näyttäisivät lopulta osuneen Xiaomiinkin ihan laitebisneksessäkin.
Yleisesti markkinoiden kasvu taantuu, mikä asettaa globaalistikin lähes kaikille toimijoille haasteita tehdä järkevää liiketoimintaa äärimmäisen kilpailluilla markkinoilla, joilla Androidien joukossa kestävä erottautuminen muista – ja näin paremman katteen saaminen – on todella vaikeaa.
Kiinassa Xiaomi kasvoi jo isoimmaksi, ja sielläkin kovimman kasvun ajat ovat jo ohi. Viime aikoina Xiaomin sijaan kovimmassa nosteessa on ollut perinteisempi ja pidempään mukana ollut Huawei, niin kotonaan Kiinassa kuin ympäri maailmaakin. Myös Suomessakin Huawei vyöryi viime vuonna aiempaan nähden aivan eri voimalla. Kiinassa kansa myös vaurastuu ja haluaa näyttää sen, minkä vuoksi Applen iPhonen myynti kasvoi vuonna 2015 Kiinassa hurjasti, myös laajentuneen jakelun ja suurempinäyttöisten iPhone 6 -mallien vetämänä.
Myös Xiaomin erämyyntimallista on kadonnut sen uutuushohto ja monet muut edullisia älypuhelimia tekevät ovat laajentuneet kiinassa myös aivan perinteisessä kivijalkamyynnissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomille suurin haaste kuitenkin lienee kansainvälisten markkinoiden avaaminen – tai sen hitaus. Se on päässyt liikkeelle merkittävimmällä tavalla Intiassa, jonkin verran myös muussa Aasiassa sekä Aasian ulkopuolella Brasiliassa. Taivalta hidastaa kuitenkin Xiaomin todella heikko patenttiasema sen lyhyen toimintahistorian myötä. Kiinassa patenttitilanteella ei ole niin väliä Xiaomille, mutta jo Intiassa yhtiö ajautui patenttiriitoihin. Länsimarkkinoille tai Yhdysvaltoihin Xiaomilla ei ole mitään asiaa suuressa mittakaavassa ilman taivaisiin kohoavia suhteellisia patenttirojalteja. Nämä patenttikulut tietenkin söisivät Xiaomin keskeisimmän menestysaseen, halvat hinnat, nopeasti.
Xiaomi vaikuttaisikin vain olleen oikeassa paikassa juuri oikeaan aikaan ja nauttineen asemastaan hetken – ennen kuin muutkin ehtivät apajille ja kilpailu kiristyi kasvun hiipuessa. Xiaomi on nostanut rahoitusta 46 miljardin dollarin arvostuksella, ja kasvun hiipuminen on saanut nyt sijoittajienkin kysymykset heräämään.
Toisaalta täytyy muistaa, että nyt yli 70 miljoonan puhelimen myynnillä Xiaomi on noussut jo merkittävien toimijoiden joukkoon – se on yksi suurista, ei enää pikkupeluri, ja tulee olemaan pysyvä osa markkinoita. Mutta juuri nyt näyttäisi, ettei Xiaomistakaan ollut loputtomien ihmeiden tekijäksi raa’assa älypuhelinbisneksessä. Sekin on vain tavallinen kuolevainen, joka kohtaa aivan samat ongelmat kuin sen useat kymmenet, jopa sadat, kilpailevat Android-valmistajansa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »