Apple julkisti tänään muiden WWDC-tilaisuuden esittelyjensä päätteeksi uuden Apple Music -musiikkipalvelunsa, joka on myös suora kilpailija ruotsalaiselle, musiikin suoratoistopalveluiden uranuurtajalle Spotifylle.
Spotifyn perustaja Daniel Ek kommentoi palvelua yllä näkyvästi kahdella sanalla Twitterissä heti Apple Musicin julkistuksen jälkeen.
Ekin reaktio lähti nopeasti leviämään uudelleentwiittauksina ja mainintoina muissa medioissa – kunnes Ek tulikin toisiin aatoksiin ja päättikin poistaa julkaisemansa syväluotaavan kahden sanan kommenttinsa toistaiseksi vakavimmasta haastajasta, jonka Spotify on historiansa aikana kohdannut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn tavoin Apple tarjoaa osana Apple Musicia tilauspohjaisesti rajattomasti musiikin kuuntelua. Hinta on sama kuin Spotifyssa, eli Yhdysvalloissa 10 dollaria kuukaudessa, minkä lisäksi tarjolle tulee myös 15 dollarin perhetilaus. Toisin kuin Spotify, ei Apple Music tarjoa käyttäjän ohjattavissa olevaa ilmaista, mainosrahotteista suoratoistopalvelua.
Sen sijaan Apple Musicin ilmaisversio rakentuu aiemman iTunes Radion päälle, eli ilmaiseksi voi kuunnella vain valmiiksi luotuja soittolistoja ja myös kappaleiden ohituskertoja on rajoitettu.
Apple pyrkii erottumaan aiemmista musiikkipalveluista Apple Musicin laajemmilla valmiilla soittolistoilla ja Beats1-radiokanavalla, joiden takana on algoritmien sijaan vahvasti ihmisten tekemä kuratointi – eli yhteensopivien kappaleiden valinta. Lisäksi Apple on herättänyt osittain uudelleen henkiin aiemmin kuopatun Ping-palvelunsa perusidean – eli musiikin tekijöiden yhteydenpidon faneihinsa. Artistit ja bändit voivat Apple Musicin kautta julkaista päivityksiä ja myös esimerkiksi tulevia lyriikoita ja remiksejä heitä palvelussa seuraaville faneilleen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple Music tulee myös Androidille ja tarjolle yli 100 maassa kesäkuun lopusta alkaen.
Apple on digitaalisen musiikin myynnin ykkönen yhä iTunesin ansiosta. Musiikin erillinen myynti on jo kuitenkin digitaalisenakin kääntynyt laskuun uusien tilauspalveluiden myötä. Näissä Spotify on markkinajohtaja – sillä on yli 60 miljoonaa käyttäjää, joista neljäsosa – yli 15 miljoonaa – on maksavia asiakkaita. Spotifyn käyttäjämääräkään ei siis ole kovin valtava, ja Applen markkinointivoiman ja Musicin laitteissa vakiona esilläolon myötä Applella on erittäin hyvät mahdollisuudet Spotifyta suuremmaksi tekijäksi musiikin tilauspalveluissakin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »