ECC-Net eli Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kertoo, että harva kuluttaja tietää eroa tuotteen takuun ja myyjän lakisääteisen virhevastuun välillä. Tästä syystä ECC-Net suoritti aiheesta selvityksen, joka julkaistaan 15. maaliskuuta vietettävän kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän yhteydessä. Joitakin tuloksia kerrottiin kuitenkin tänään ennakkoon.
ECC-Net selittää, että kuluttajat voivat myyjän lakisääteisen virhevastuun nojalla vaatia viallisen tavaran korjausta, vaihtoa, hinnanalennusta tai kaupan purkua tietyin ehdoin. Takuu sen sijaan on vapaaehtoinen. Sellaista ei tarvitse antaa ja entistä useammin se on erityisesti Keski-Euroopassa maksullinen.
Selvityksen mukaan maksullista takuuta kannattaa harkita tapauskohtaisesti. Kaikki maksulliset takuut eivät nimittäin välttämättä ole lakisääteistä virhevastuuta kattavampia ja ne sisältävät useita rajoituksia. Maksullisesta takuusta on eniten hyötyä, jos se kattaa onnettomuuksista tai väärinkäytöstä tavaralle aiheutuneet viat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluttajakeskukset huomauttavat myös, että iso osa ulkomaisista markkinointiaan Suomeen kohdistavista yrityksistä tarjoaa tuotteitaan suomenkielisillä verkkosivuillaan. Tällöin lähtökohta on, että yritys on toiminnassaan velvollinen noudattamaan Suomen lainsäädäntöä ja kuluttajan oikeudetkin siis määräytyvät kotimaisen lainsäädäntömme nojalla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »