Huawei julkistukset tämän viikon Mobile World Congressin yhteydessä keskittyivät ensisijaisesti puettavaan teknologiaan, kun päivänvalon näkivät Huawei Watch -älykello, uusi TalkBand B2 -versio aktiivisuusrannekkeen ja Bluetooth-kuulokkeen yhdistelmästä sekä TalkBand N1 -Bluetooth-kuulokkeet.
Näiden lisäksi Huawei esitteli Barcelonassa uutuutena ainoastaan myös puhelimena pelaavan seitsentuumaisen MediaPad X2 -tablettilaitteen.
Viime aikoina merkittävä osa Huawein puhelinjulkistuksista on nähty sen toisen, Eurooppaan viime syksynä rantautuneen brändin Honorin alla. Suomenkin markkinoille on tulossa pian kaksi uutta Honoria, Honor 4X ja Honor 6+.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein laiteliiketoiminnan Euroopan keski- ja itäalueen sekä Pohjoismaiden johtajan Yanmin Wangin mukaan jatkossakin tullaan kyllä näkemään vielä myös Huawei-älypuhelimia. Huawei ja Honor on suunnattu eri kohderyhmille. ”Honor sopii nuorille ihmisille, jotka pitävät uusista teknologioista ja tykkäävät ostaa suoraan verkosta”, totesi Wang Mobiili.fille Barcelonassa. Kyse on verkkokauppavetoisesta brändistä, jossa kaikki viestintä asiakkaiden suuntaan tapahtuu aiempaa aktiivisemmin verkon yhteisöissä.
Honor-puhelimia Huawei on aiemmin kertonut käyneen kaupaksi 20 miljoonaa sen ensimmäisen vuoden aikana.
Huawein vahva panos tämän vuoden MWC:ssä puettavan teknologian uutuuksiin on sopivaa, sillä perinteisillä älypuhelin- ja tablettimarkkinoilla kasvutahti on hiipumassa. ”Tietyillä markkinoilla älypuhelimissa nähdään vielä kasvua. Tabletit sen sijaan ovat enemmän kuin PC:eitä ja niiden vaihtoajat ovat pitenemässä”, toteaa Wang.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wang näkee, että ihmiset eivät ole vielä täysin ymmärtäneet uusia puettavan teknologian laitteita sekä tähän asti tarjolla olleet tuotteet eivät myöskään ole yksinkertaisesti olleet tarpeeksi hyviä. ”Niissä on ollut vielä ongelmia käyttökokemuksen kanssa. Ne eivät ole olleet riittävän mukavia eivätkä rakenteet sekä muodot tarpeeksi hyviä.”
Uusi vuoden keskipaikkeilla myyntiin luvattu Huawei Watch -älykello sai Barcelonassa paljon kiitosta onnistuneesta muotoilustaan. Useimpien mielipiteissä se vähintäänkin kamppailee toistaiseksi tyylikkäimmän älykellon tittelistä. Huawei ei ole kertonut vielä kellonsa tulevaa tarkkaa hintaa, mutta designin ja käytettyjen materiaalien perusteella sen voisi olettaa asettuvan Android Wear -älykellojen yläpäähän.
Näin Huawei näyttäisi kellonsa kanssa valinneen asemoitumisen premium-luokkaan hintakilpailijan sijaan. Myös Huawein Barcelonassa sunnuntaina järjestämässä julkistustilaisuudessa kuvattiin Huawein historian kehitystä alihankkijavalmistajasta oman brändin luojaksi ja myöhemmissä askeleissa nyt yhä edelleen premium-tekijäksi.
”Huawei Watch on ensimmäinen tuotteemme älykelloissa. Teimme markkinatutkimusta siitä, mitä asiakkaat haluavat ja Watchin pitäisi vastata nyt oikealla tavalla vastata tähän kysyntään oikeaan hintaan. Samalla Watchimme voi tavoittaa myös Huaweille uusia asiakkaita”, kommentoi Wang.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei on lisännyt viime aikoina panostuksiaan Suomen markkinoihin, myös Honorin kautta. Suomen markkina on toki monia muita vaikeampi, koska täällä poikkeuksellisesti markkinatilaa syövät vielä merkittävästi Nokian peruja myös Windows Phone -puhelimet. Wangin mukaan parhaiden mahdollisten tuotteiden lisäksi menestys jatkossa Suomessa rakentuu brändin tunnetuksi tekemiseen sekä parempaan yhteydenpitoon asiakkaisiin ja tiivimpään yhteistyöhön operaattoreiden kanssa.
Suomessa operaattoreista tiiveimmin Huawein kanssa yhteistyötä on tehnyt Elisa. Elisan verkkokaupassa vain sen kautta myytävä Honor 6 on lanseerauksensa jälkeen ollut ajoittain jopa kolmen myydyimmän puhelimen joukossa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »