Kun sovelluksia mobiililaitteille on tätä nykyä tarjolla miljoonittain ja tarjonta laajenee huimaa vauhtia, on yksittäisten sovellusten ja kehittäjien vaikea nousta menestykseen. Muista erottuminen saattaa olla pienestä kiinni, eikä menestystarinoissa onnenkaan merkitystä tule vähätellä. Menestystä ei silti tarvitse välttämättä hakea huikeiden hittien kautta. Cult of Mac kertoo 25-vuotiaasta entisestä koripalloilijalupauksesta, John Hayward-Mayhew’sta, joka on ehtinyt julkaista jo 600 sovellusta Applen App Storessa ja tienata lähes miljoona dollaria. Erikoisinta on, ettei nuori mies osaa itse edes koodata.
Hayward-Mayhew’n mukaan App Store ei ole erityisen toimiva sovellusten löytämisen kannalta, mikä sai miehen luomaan nykyisen toimintamallinsa. Hän ymmärsi yksittäisten sovellusten olemattomat menestysmahdollisuudet ja päätti panostaa sovellusten määrään.
Mies päätyi sovellusten pariin opiskeluaikoina vuonna 2011 ja luki tarinoita sovelluskehittäjistä. Tarinat saivat miehen uskomaan helppoon rahantuloon, mutta sen sijaan ensimmäinen julkaisu johti isoihin velkoihin. Hayward-Mayhew ei osannut koodata, joten hän palkkasi kehittäjän tekemään hänen ensimmäisen sovelluksensa tarkkojen ohjeiden perusteella. Mies päätti keskittyä App Storeen, koska oli itsekin Applen laitteiden käyttäjä, ja Androidille kehittäminen olisi vaatinut runsaasti optimointia erilaisille laitteille. Rahoitus hoitui luottokortteja höyläämällä ja pian velkaa oli kasassa 15 000 dollaria. Kun peli julkaistiin, se tuottikin vain pari tuhatta dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ensimmäinen peli ei ollut menestys, vaikka sen lähdekoodi olikin hyvä. Siinä vaiheessa syntyi idea. Mies päätti luoda pelistä kymmenen uutta versiota, jotka olisivat päällisin puolin eri näköisiä, mutta pohjautuvat kaikki samaan konseptiin. Sen jälkeen rahaa alkoi tulla sisään.
”Re-skinning” oli avain tuottavaan toimintamalliin. Samalle pohjalle voi luoda useita erinäköisiä pelejä ja näin tarjota niitä eri kohderyhmille. Esimerkiksi klassista Mario-hahmoa muistuttavan päähahmon voi päättymättömässä juoksupelissä muuttaa BMX-pyöräilijäksi ja näin tarjota peliä BMX:stä pitäville.
Nykyään Hayward-Mayhew’n pelitalo haistelee jatkuvasti muuttuvia trendejä ja saattaa nopeasti vastata kysyntään tuomalla uusia versioita vanhoista konsepteistaan. Hayward-Mayhew muistelee, kuinka jonkin aikaa sitten App Storessa olivat hammaslääkäriaiheiset pelit suosittuja. Mies teki vanhasta pelistään uuden hammaslääkäriversion ja tahkosi sillä mukavasti rahaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pelien kehittäminen on siis Hayward-Mayhew’lle varsin toimivaa liiketoimintaa. Mies on kokeillut myös premium-pelejä ja sovelluksensisäisiä ostoja, mutta pääasiassa hän keskittyy ilmaisiin peleihin, joiden tulot muodostuvat mainostamisesta.
Hayward-Mayhew antaa Cult of Macin haastattelussa kolme ohjetta sellaiselle, joka haluaa seurata hänen jalanjälkiään. Ensimmäiseksi mies käskee seuraamaan trendejä tarkasti. Trendit tulevat ja menevät, ja jokin trendi saattaa ehtiä vanhentua, ennen kuin sen mukainen peli valmistuu. Toiseksi mies suosittelee, että ulkopuolista kehittäjää käytettäessä kannattaa sopia urakkapalkka. Tuntipohjainen hinnoittelu saattaa johtaa sovelluksen kustannusten hallitsemattomaan kasvuun. Kolmanneksi mies painottaa markkinoinnin tärkeyttä. Hänen mukaansa on hämmästyttävää, miten monet saattavat käyttää paljon aikaa ja vaivaa sovelluksen kehittämiseen, mutta eivät keskity esimerkiksi avainsanoihin tai kuvakaappauksiin App Storessa. Hayward-Mayhew kertoo tekevänsä omat sovelluksensa mahdollisimman houkuttelevan näköisiksi App Storessa. Miehen mukaan kaikki hänen sovelluksensa saavat päivittäin tuhansia katselukertoja, mutta todellista taitoa vaatii muuttaa katselut sovellusten latauksiksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »