Yrityksen nimi: H2 Wellbeing Oy
Perustettu: Palvelu julkaistu 2010
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Omistus: Yrityksen omistaa toimiva johto sekä joukko yksityissijoittajia
Toimitusjohtaja: Jussi Räisänen
Tuotejohtaja: Olli Oksanen
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myynti- ja markkinointijohtaja: Kalle Grönqvist
Toimipaikat: Toimisto Helsingin keskustassa
Henkilöstön määrä: 12 henkilöä
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
10 kysymystä startupeille:
Mitä tarjoatte ja kenelle?
Tarjoamme sosiaalisen liikunta- ja hyvinvointipalvelun yksityis- ja yrityskäyttäjille. Palvelun keskiössä on erittäin monipuolinen liikuntapäiväkirja, johon voi kirjata noin 450 eri lajin suorituksia, sekä monipuoliset sosiaaliset ominaisuudet, jotka motivoivat liikkumaan ja antavat ihmisten kannustaa toisiaan.
Palvelumme on tarkoitettu laajalle kohderyhmälle. Emme tavoittele pelkästään himourheilijoita tai diginatiiveja, vaan HeiaHeian käyttäminen tuo lisää ulottuvuuksia ja hauskuutta liikuntaan kenelle tahansa, sporttisuuden tasosta tai tietoteknisestä osaamisesta riippumatta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yksityiskäyttäjille HeiaHeia on ilmainen. Palveluun pystyy liittämään myös maksullisia HeiaHeia Plus -treeniohjelmia, jotka ovat ammattiliikuntaohjaajien laatimia ja sopeutuvat käyttäjän tarpeisiin. Plus-treeniohjelmat sisältävät mm. kehonpaino- ja kahvakuulaohjelmia.
Yrityskäyttäjille tarjoamme monipuolisen liikunta- ja hyvinvointikokonaisuuden. Yritykset voivat tehdä leikkimielisiä yksilö- tai tiimikilpailuja, jotka motivoivat työntekijöitä tsemppaamaan toisiaan ja liikkumaan. HeiaHeian yritysversio sisältää myös tehokkaan viestintäkanavan, jota voi käyttää yrityksen hyvinvointiaiheiden uutisointiin.
Olemme laajentaneet palveluamme liikunnan lisäksi myös muuhun hyvinvointiin: tarjoamme yrityksille mahdollisuuden tehdä hyvinvointikampanjoita, kuten esimerkiksi työpäivän aktivointikampanjat. Näissä kiinnitetään huomiota istumisen vähentämiseen, kävelykokouksiin, hissittömyyteen ja muihin seikkoihin, jotka edistävät hyvinvointia työpaikan arjessa.
Miten saitte idean tehdä tämän?
HeiaHeia sai alkunsa, kun perustajat suunnittelivat lähtöä Berliinin maratonille. Ongelmana oli, että he työskentelivät eri puolilla maailmaa, joten yhdessä treenaaminen oli vaikeaa. Ratkaisuksi luotiin HeiaHeia – palvelu, jossa voi jakaa treeninsä kavereidensa kanssa, seurata harjoittelun edistymistä ja tsempata toisia parempiin suorituksiin.
Avasimme HeiaHeian ja jatkoimme sen kehittämistä. Sana levisi ja pian huomasimme, että meidän lisäksemme moni muu innostui palvelusta.
Miten erotutte joukosta?
Ensimmäiseksi, tavoitteemme on tehdä liikunnasta hauskaa. Ei tarvitse olla huippu-urheilija ihastuakseen HeiaHeiaan: kaikki liikunta lasketaan, myös hyötyliikunta. Tämä on tietoinen valinta, jolla pyrimme juurruttamaan ajatusta siitä, että kaikki liikkuminen on terveellistä ja mukavaa.
Toiseksi, lajivalikoimamme on erittäin laaja. Esimerkiksi ultimate-harrastajilla tai suppailijoilla ei ole juuri heille räätälöityä liikuntapalvelua, mutta heidän on helppo ottaa HeiaHeia omakseen, sillä palvelumme sisältää heidän lajinsa ja antaa mahdollisuuden kirjata suorituksia näistä ja sadoista muista lajeista.
Kolmanneksi, helppokäyttöisyys on meille erittäin tärkeä tavoite. Puntaroimme jokaisen ominaisuuden kohdalla tarkkaan sitä, kuinka paljon lisäarvoa jokin uusi ominaisuus antaisi käyttäjälle ja kuinka paljon se monimutkaistaisi HeiaHeian käyttöä. Meillä on erittäin hyvä tasapaino helppokäyttöisyyden ja ominaisuuksien välillä: kirjaaminen on helppoa ja nopeaa, mutta silti HeiaHeia tarjoaa käyttäjälle monipuoliset ja rikkaat tilastot omasta liikunnasta ja sen kehityksestä.
Lopulta kehittämämme kokonaisuus, jossa on palvelu sekä yksityisille että yrityksille, on melkoisen ainutlaatuinen. Tyypillisesti internet-palvelut keskittyvät joko yksittäisiin käyttäjiin tai yritysratkaisuihin.
Miten teette tästä liiketoimintaa?
Tarjoamme yksityiskäyttäjille sisältöä, joka antaa mahdollisuuksia treenata tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Yrityskäyttäjille tarjoamme monipuolisen ja kustannustehokkaan hyvinvointipalvelun, joka on hyvin pitkälle räätälöitävissä yrityksen ja sen henkilöstön tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Myyntivalttejamme ovat satojen yritysasiakkaiden kokemus menestyksekkäiden ja innostavien yrityskampanjoiden vetämisestä sekä käyttäjiemme todistukset HeiaHeian positiivisesta vaikutuksesta liikuntaintoon ja kuntoon.
Millaista menestystä olette saavuttaneet?
Meillä on satojatuhansia yksityiskäyttäjiä ja satoja yritysasiakkaita. Saamamme palaute on ollut erittäin positiivista. Saimme äsken noin 1,5 miljoonan euron rahoituksen, jonka turvin vahvistamme kansainvälistymistämme.
Kenties yksi merkittävimmistä menestyksemme mittareista tulee kuitenkin käyttäjäkyselyistämme: tuoreen kyselyn mukaan noin 64 prosenttia HeiaHeian käyttäjistä kokee kuntonsa nousseen palvelun käyttämisen myötä. Mitä enemmän matkaa on kovaan kuntoon, sitä todennäköisemmin palvelustamme hyötyy: lievästi ylipainoisista käyttäjistämme noin 71 prosenttia koki kuntonsa nousseen HeiaHeian avulla. Tämä osoittaa meidän onnistuvan tärkeimmässä tavoitteessamme: siinä, että saamme ihmiset liikkumaan ja nauttimaan liikunnasta.
Miten olette nousseet nykytilanteeseen?
Olemme oikeastaan alusta alkaen tehneet johdonmukaisesti samoja asioita ja tavoitteemmekin ovat pysyneet muuttumattomina. Asiakastarve on meillä koko ajan mielessä, eli kaikki uudistukset tehdään asiakkaiden toivomusten perusteella. Loppu onkin sitten ahkeraa työtä sekä tuotekehityksen että kaupallistamisen puolella.
Mikä on ollut suurin kohtaamanne haaste?
Rakentamamme kokonaisuus, jossa on palvelu sekä yksityiskäyttäjälle että yritysasiakkaalle, vaatii kyllä koko ajan tarkkaa suunnittelua sekä teknisestä että kaupallisesta näkökulmasta. Olemme kuitenkin saavuttaneet hyvän tasapainotilan ja näyttää siltä, että valintamme on ollut onnistunut.
Mikä on paras neuvo, jonka olette saaneet?
Minimum Viable Product ja customer development ovat teesejä, jota toistelemme edelleenkin säännöllisesti. Emme kehitä palveluamme laboratoriossa, vaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja olennaisiin ominaisuuksiin keskittyen. HeiaHeian alusta on yksinkertainen ja joustava, minkä ansiosta pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja ketterästi.
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Kehitämme jatkuvasti palveluamme ja julkaisemme säännöllisesti päivityksiä, joista hyötyvät niin yritys- kuin yksityiskäyttäjät. Laajennumme vahvasti myös kansainvälisesti – tämä on prosessi, joka on hyvällä mallilla: meillä on yrityskäyttäjiä kymmenissä maissa ja yksityiskäyttäjiä yli sadassa maassa.
Lisäksi hyvinvointiominaisuudet kiinnostavat asiakkaitamme kovasti. Tässä mahdollisuudet ovat miltei rajattomat: Aktiivinen työpäivä -kampanja sallii yritysten aktivoida työntekijöitä pieniin tekoihin, jotka edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Tähän kuuluu muun muassa sähköpöytien hyödyntäminen, kävelykokoukset, hissin vaihtaminen portaisiin ja työmatkojen taittaminen kävellen tai pyöräillen. Lisäksi aiomme tehdä ravintoon, hyvinvointiin ja palautumiseen liittyviä hyvinvointikokonaisuuksia. HeiaHeian avulla yritykset voivat räätälöidä omat kirjauksensa ja hyvinvointikampanjansa juuri tarpeidensa mukaan.
Mikä mobiili-startup Suomesta seuraavaksi haastatteluun ja miksi?
Beddit. Erilaiset unta mittaavat ja seuraavat sovellukset ovat erittäin suosittuja, ja Beddit vie ajatusta askeleen pidemmälle. Tämä suomalainen tuote on kehitetty yhdessä uniasiantuntijoiden kanssa ja yhdistää kohtuuhintaisen unta mittaavan laitteen älypuhelimiin. Tuote on erittäin kiinnostava ja lupaava, ja on herättänyt jo laajaa huomiota.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »