Applen tiistaina julkistamat uudet iPhone 6 ja iPhone 6 Plus -puhelimet tuovat molemmat iPhone-perheeseen uuden näyttötarkkuuden.
Apple iPhone 6
- iOS
- Alumiini
- 4,7" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 8 Mpiks. kamera
- Apple A8 -piiri
- 1810 mAh akku
Apple iPhone 6 Plus
- iOS
- Alumiini
- 5,5" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 8 Mpiks. kamera
- Apple A8 -piiri
- 2915 mAh akku
4,7 tuuman iPhone 6:n näytössä pikseleitä on 1334×750, eli edeltäviä iPhone 5/5c/5s:ää vastaavasti 326 pikseliä tuumaa kohden. 5,5 tuuman iPhone 6 Plussan näyttö sisältää puolestaan 1920×1080 pikseliä, mikä yllätti aluksi monet iPhone-ennakkohuhuja läheltä seuranneet: Applelta odotettiin 2242×1208 pikselin niin sanottua 3x-skaalattua tarkkuutta suurimpaan iPhoneen, koska tästä oli löytynyt viitteitä kehittäjätyökaluista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Julkistuksen jälkeisinä päivinä näyttötarkkuusasiaan on kuitenkin saatu selitys: ohjelmistollisesti iPhone 6 Plussassa todellakin käytetään 3x-skaalausta ja näin ollen esimerkiksi sovelluskehittäjien kannalta sen näytön tarkkuus näyttäytyy 2242×1208 pikseliä vastaavana. Koska Apple on valinnut laitteeseen tarkkuudeltaan alhaisemman näyttöpaneelin, mukautetaan 2242×1208 pikselin tarkkuus laskennallisesti 1920×1080 pikseliksi, kun kuva piirretään näytölle.
PaintCoden luoma alta löytyvä graafi havainnollistaa, mistä on kyse.
Apple on iPhonen historian aikana muuttanut näytön tarkkuutta aiemmin kahteen otteeseen. Alun perin iPhonessa nähtiin 480×320 pikselin 3,5 tuuman näyttö 163 pikselillä tuumaa kohti, josta iPhone 4:n myötä siirryttiin 960×640 pikseliin, yhä 3,5 tuuman koossa ja näin 326 pikselillä tuumaa kohti. Tällöin käyttöön tuli 2x-skaalaus: näytön pistetarkkuus oli edelleen 480×320, mutta sekä pysty- että vaakasuunnassa jokaista pistettä vastasi nyt kaksi pikseliä. iPhone 5:ssä Apple säilytti edelleen iPhone 4:stä tutun 326 pikselin määrän tuumaa kohti, mutta näytön koko kasvoi 3,5 tuumasta neljään nostamalla pystysuunnassa pikselien määrä 960 pikselistä 1136 pikseliin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt uusista malleista iPhone 6:ssa tuttu 326 pikseliä tuumalle on säilytetty, mutta näytön kasvun myötä pikselimäärää on kasvatettu sekä pysty- että vaakasuunnassa. iPhone 6 Plussassa on päädytty 3x-skaalaukseen, koska näin saadaan sopiva suhde näyttötarkkuutta ja käyttöliittymän kokoa.
iOS 7:n ja iOS 8:n myötä Apple on käyttöjärjestelmässään kulkenut kohti riippumattomuutta yksittäisistä näyttötarkkuuksista. Kun ensimmäisten iPhone-sukupolvien ajan käyttöliittymät tehtiin ”pikselitäydellisesti” räätälöitynä eri tarkkuuksille, nykyisin käyttöliittymät ovat mukautuvampia. Googlen Android-käyttöjärjestelmän filosofia on alun alkaenkin ollut tarkkuusriippumattomuus, koska sen lähtökohta erilaisine laitteineen, useilta eri valmistajilta, oli tyystin erilainen.
Mutta miksi Apple ei ole käyttänyt iPhone 6 Plussassa 5,5 tuuman ja 2242×1208 pikselin näyttöpaneelia, vaan on päätynyt 1080p-paneeliin?
Syitä Applen päätökselle lienee useampia. 1080p-tarkkuuden 5,5 tuuman paneeleita oli luultavasti helpommin saatavissa riittävässä määrin, ja ainakin niiden käyttö tulee halvemmaksi. 2242×1208 pikselin tarkkuus olisi ollut uniikki Applelle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kääntöpuolena asiassa on hieman pienempi pikselien määrä (401 pikseliä tuumaa kohti vs. yli 460) ja heikompi tarkkuus kuvan uudelleensovittamisen myötä. Ensi vuonna Applen on mahdollista halutessaan vaihtaa 2242×1208 pikselin näyttötarkkuuteen ilman, että tämä näkyisi sovelluskehittäjille muutoksena enää käytännössä mitenkään.
iPhone 6 Plussan näyttöratkaisu on Applelta kompromissi. Suuri yleisö ei siitä kuitenkaan koskaan tule tietämään tai sen vaikutuksia käytännössä millään tavalla huomaamaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »