Verizon suunnittelee laskevansa tietyille asiakkaille tarjottuja 4G-nopeuksia, kun sen verkko on kovalla käytöllä tai ruuhkainen. Yrityksen ”verkon optimoinniksi” kutsumat toimet koskisivat vain aktiivisimpia, rajatonta datasopimusta hyödyntäviä asiakkaita. Yhdysvaltain telehallintovirasto FCC on kuitenkin huolestunut ilmoituksesta.
GigaOm on saanut käsiinsä kirjeen, jonka FCC:n puheenjohtaja Thomas Wheeler lähetti Verizonin toimitusjohtaja Daniel Meadille. Kirjeessä Wheeler ilmaisee huolensa Verizonin uudesta suunnitelmasta ja vaatii perusteluja toimimallille.
Erityisen häiritsevänä Wheeler kokee sen, että Verizonin niin kutsutut optimointitoimet suunnataan asiakastyypin eikä esimerkiksi verkkoarkkitehtuurin perusteella. Tällä hetkellä rajoitteet koskevat aktiivisinta 5 prosentin osuutta Verizonin asiakkaista. Näiden rajoitteiden avulla Verizonin mukaan voidaan taata suurimmalle käyttäjäjoukolle tasainen verkkokokemus.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eritoten Yhdysvalloissa vastaavat rajoitukset ovat yleisiä, sillä rajattomat datasopimukset on tarkoituksellisesti koitettu hävittää kokonaan. Aikanaan sopimuksen solmineilta asiakkailta sitä ei kuitenkaan voida sulkea, jos kuukausittaiset maksut jatkuvat. Tämän vuoksi operaattorit joutuvat ajoittain tilanteisiin, joissa vanhat huippuasiakkaat eivät olekaan enää kannattavia vaan sen sijaan rasittavat verkkoa raskaalla käytöllään.
Tässä tapauksessa Verizon onkin vaivihkaa ehdottanut, että rajattoman sopimuksen omistajat voivat välttää rajoitteet vaihtamalla käytön mukaan maksavaan sopimukseen. Tämän vuoksi Wheeler toteaa, että Verizonin toimimallia ei millään voi kutsua kohtuulliseksi verkonhallinnaksi, sillä se ei saa olla työkalu yrityksen tulojen kasvattamiseen. Kirjeessään Wheeler vaatiikin Verizonilta joitain tarkennuksia toimiensa syitä koskien.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »