Applen tiistaina julkistama toisen neljänneksen osavuosikatsaus osoitti, ettei Applen iPad-myynti huhti-kesäkuussa yltänyt analyytikoiden odotuksiin ja laski viime vuodesta reilun miljoonan laitteen verran. Silti 13,3 miljoonalla myydyllä iPadillään Apple jatkoi kärkisijalla, omaten 26,9 prosentin markkinaosuuden maailman taulutietokonemyynneistä. Tämä käy ilmi tutkimusyhtiö IDC:n uudesta raportista.
Applen perässä toisella vuosineljänneksellä tuli Samsung 17,2 prosentin markkinaosuudella ja yhteensä 8,5 miljoonalla myydyllä tabletilla. Sekä Apple että Samsung kuitenkin menettivät markkinaosuuttaan edullisempien tablettien valmistajille. Esimerkiksi Lenovon osuus nousi lähes kaksi kolmasosaa, 3,3 prosenttiyksiköstä 4,9 prosenttiyksikköön ja Asus kasvatti osuuttaan 13,1 prosenttia. Näiden lisäksi kärkiviisikkoon valmistajista mahtuu myös Acer kahden prosenttiyksikön markkinaosuudellaan.
Kaikkiaan tablettien myynti maailmalla lisääntyi vuodentakaisesta, nousten 44,4 miljoonasta laitteesta 49,3 miljoonaan myytyyn laitteeseen. IDC:n tutkimusjohtaja Jean Philippe Bouchardin mukaan yhä suurenevien älypuhelimien myynti sekä taulutietokoneiden odotettua pidempi käyttöikä näkyvät tablettien myyntiluvuissa. Silti kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla odotetaan kuluttajilta kasvavaa kysyntää tableteille. Lisäksi, kuten Applen ja IBM:n tuore yhteistyösopimus osoittaa, markkinoille voidaan odottaa yhä enemmän yrityskäyttöön suunnattuja tablettiratkaisuja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »