Aloitamme Mobiili.fissä uuden suomalaisiin startup-yrityksiin keskittyvän juttusarjan, jossa esitämme yrityksille 10 kysymystä.
Ensimmäisenä haastateltavaksi on päässyt myös meidän Mobiili.fissä käyttämä Kiosked. Kysymyksiin Kioskedilta on vastannut yhtiön yksi perustajista ja toimitusjohtaja Micke Paqvalén.
Mitä tarjoatte ja kenelle?
Kiosked on sovellusalusta, jonka tavoite on tehdä internetin visuaalisesta sisällöstä älykästä ja interaktiivista verkkomainontaa. Sitä voi käyttää kuka tahansa, joka tuottaa verkkosisältöä. Kioskedin pääidea on luoda markkinapaikka jokaisesta kuvasta ja videosta, jotka löytyvät verkkojulkaisijan sisällöstä. Asiakkaitamme ovat sekä julkaisijat että mainostajat, muun muassa Mirror, Rant ja Teamtalk Media.
Miten saitte idean tehdä tämän?
Kioskedin tarina sai alkunsa vuonna 2010, kun minä ja Antti Pasila huomasimme, että markkinoilla ei ole sellaista verkkopalvelua, jonka avulla julkaisijat, bloggarit, verkkokaupat ja kauppiaat voisivat edistää markkinointiaan ja myyntiään, ja jonka kuluttajat kokisivat palveluna. Halusimme luoda uudenlaisen tavan edistää verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa.
Miten erotutte joukosta?
Kioskedin verkossa toimiva mainonnanhallintajärjestelmä, Kiosked Automatic Matching, tarjoaa julkaisijoille ja mainostajille kuluttajia aktivoivia mainosvaihtoehtoja. Sen ytimessä on algoritmi, mikä tekee palvelusta kontekstuaalisen ja se toimii automaattisesti. Palvelun piiristä löytyy jo laaja valikoima tuotekategorioita kuten matkustaminen, teknologia, urheilu, muoti, viihde, ruoka ja sisustus, joista oikeat tuotteet ohjautuvat toivottuun verkkosisältöön.
Miten teette tästä liiketoimintaa?
Julkaisijat voivat käyttää Kiosked Automatic Matching -palvelua luodakseen syvemmän suhteen lukijaan, ja brändit voivat muuttaa verkkomainoksensa interaktiivisiksi kaupoiksi. Kiosked luo kaikille osapuolille win-win-win-tilanteen, jossa ansaintamalli perustuu komissioihin.
Millaista menestystä olette saavuttaneet?
Kiosked on voittanut useita kilpailuja, muun muassa Finnish Retail Award: Best online store solution 2012, Grand One: Best B2B solution ja Grand Prix Prize 2012, Vuoden Huiput: Best Service Design 2012, International Business Awards: Company of the year – Internet/New Media category 2012, Nordic Startup Awards: Best Funded Award 2012.
Miten olette nousseet nykytilanteeseen?
Kioskedin voima ovat sitoutuneet ja ammattitaitoiset työntekijät, jotka ovat tehneet alkuperäisestä ideasta todellisen ja ainutlaatuisen palvelun.
Mikä on ollut suurin kohtaamanne haaste?
Suurin haaste on ollut löytää tasapaino yrityksen nopean kasvun ja palvelun skaalautuvuuden välillä. Startup-yrityksen on tärkeää muistaa, että työntekijöiden määrä ei välttämättä määrittele yritystä vaan työntekijöiden ammattitaito.
Mikä on paras neuvo, jonka olette saaneet?
Tavoitteisiin pääseminen vaatii aina määrätietoista toimintaa. Ongelmiin ja vastoinkäymisiin pitää reagoida heti, ja löytää niihin nopeasti ratkaisut. Odottaminen harvoin auttaa, sillä kilpailijat markkinoilla eivät lepää.
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Seuraavaksi Kiosked keskittyy Automatic Matching -palvelunsa globaaliin skaalaamiseen. Lisäksi Kiosked laajentaa toimintaansa Lontoossa ja Los Angelesissa loppuvuoden aikana.
Mikä startup Suomesta seuraavaksi haastatteluun ja miksi?
Ehdotamme seuraavaksi TribaLearning Oy:tä, joka on suomalainen koulutusvientiyritys. Se on ensimmäisenä maailmassa julkaissut verkko-oppimisjärjestelmän, joka arvioi käyttäjän oppimista ja auttaa löytämään hänelle parhaan tavan oppia. Heidän tuotteensa TRIBA on juuri lanseerattu Lontoossa ja yritys on julkaissut jo ensimmäiset kaupalliset yhteistyösopimukset Saudi-Arabiassa ja Indonesiassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »