Hurjasti kasvavan ja markkinoita valtaavan Uberin, joka tarjoaa kyytipalveluja aiempia tavallisia takseja helpommin ja lähes kaikin tavoin paremmin älypuhelinsovelluksensa kautta, uudesta rahoituskierroksesta on saatu lisätietoa. Myös Suomeen odotettava Uber hakee rahoituskierroksellaan itselleen jopa 12 miljardin dollarin arvostusta, raportoi Wall Street Journal.
Aiemmin Bloomberg kertoi Uberin tähtäävän yli 10 miljardin dollarin arvostukseen.
Uutta rahaa Uber olisi nostamassa 500 miljoonaa dollaria. Aiemmin se on nostanut rahoitusta jo yli 300 miljoonaa dollaria. Tästä 258 miljoonaa dollaria edelliseltä rahoituskierrokselta tuli Google Venturesilta. Tuolloin Uber arvioitiin 3,5 miljardin arvoiseksi, joten nousu on ollut nopeaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uuden rahoituskierroksensa Uber yrittää saada kasaan lähiviikkoina.
Wall Street Journalin mukaan Uber tekisi 1,5 miljardia euroa nettoliikevaihtoa tänä vuonna, joten kyse on jo nyt merktitävästä tekijästä, vaikka Uberin kasvu vaikuttaakin olevan vasta alussa.
Uberin kovin kilpailija maailmalla on vastaava Lyft-palvelu. Esimerkiksi molemmille vahvoilla markkinoilla, kuten San Fransiscossa, kisa kuljettajista on äärimmäisen kovaa ja kuljettajat ovatkin sekä Uberin että Lyftin listoilla ja ottavat vastaan tilauksia molemmista. Lyft nosti hiljattain 250 miljoonaa dollaria.
Suomessa taksien saatavuus sekä luotettavuus ovat huomattavasti parempia kuin monissa muissa Uberin toimintamaissa, mutta myös täällä Uberilla on mahdollisuus parantaa kokonaiskokemusta. Uber toimii älypuhelinsovelluksella ja se näyttää muun muassa lähistöllä olevat autot ja seuraa saapuvan kyydin tuloa kartalla sen jälkeen, kun tilauksen on helposti voinut tehdä suoraan sovelluksen sisällä. Lisäksi myös maksut hoituvat automaattisesti Uberin sovellukseen tallennettujen luottokorttitietojen avulla. Sekä kyydin tarjoaja että asiakas myös arvioivat vastapuolen kyydin päätteeksi.
Ongelmia Uberille Suomessa voi aiheuttaa myös Suomen taksilainsäädäntö. Uber hakee verkossa nyt myös itselleen ajajakumppaneita, mutta tarkkaa tietoa siitä, miten yhtiö toimintansa täällä tulee organisoimaan ei vielä ole. Suomessa taksit tarvitsevat taksiluvan, joiden määrää säännellään erittäin tiukasti aluettain. Lisäksi Suomessa on määritelty takseille enimmäistaksat. Maailmallakin Uber on lähes poikkeuksetta joutunut kahnaamaan niin viranomaisten kuin myös oikeudessa taksialan vanhojen toimijoiden kanssa. Suomessa Kilpailuvirasto haluaisi kuitenkin purkaa taksialan hyvin tiukkaa sääntelyä ja luvien määrän sekä hinnoittelun sääntelystä saatetaan luopua pikaisellakin aikataululla.
Uber on laajentunut jo yli 110 kaupunkiin ja sillä on yli 900 omaa työntekijää. Uberin kautta tarjolla olevien autojen kuljettajat eivät ole Uberin palkkalistoilla, vaan Uber ottaa vain 20 prosentin komission välittämistään kyydeistä ja kyydin tarjoaja saa loput.
Uber aloitti maailmalla toimintansa tavallista taksia paremmilla, niin sanotuilla ”mustilla autoilla”. Sittemmin palvelua on kuitenkin laajennettu myös edullisemmilla vaihtoehdoilla ja myös avattu markkinapaikka lyhytaikaisestikin omalla autollaan kuljettajana tomiville yksityishenkilöille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »