Älysormuksista tunnettu Oura Health on noussut viime vuosina Suomen teknologia-alan suureksi nimeksi. Kasvu on ollut hurjaa, ja lokakuussa Oura vahvisti 900 miljoonan dollarin rahoituskierroksen noin 11 miljardin dollarin arvostuksella. Kyseessä oli kaikkien aikojen suurin rahoituskierros suomalaiselle yritykselle.
Helsingissä Messukeskuksessa 19.-20. marraskuuta järjestettävän startup- ja teknologiatapahtuman Slushin avauspäivän ensimmäisiin haastatteluihin päälavalla lukeutui Ouran toimitusjohtajan Tom Halen sekä ensimmäisenä sijoittajana Ouraan mukaan lähteneen Lifeline Venturesin perustajapartnerin Timo Ahopellon keskustelu Ouran kasvutarinasta.
Lifeline Ventures teki sijoituksen Ouraan jo yli vuosikymmen sitten vuonna 2014 yhtiön perustamisesta seuraavana vuonna. Ahopelto toimii yhtiössä yhä hallituksen jäsenenä.

Lifeline Venturesin perustajapartneri, Ouraan jo vuonna 2014 sijoituksen tehnyt Timo Ahopelto keskusteli Ouran toimitusjohtajan Tom Halen kanssa Slush 2025 -tapahtumassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ouran tarina oululaisesta startupista miljardiluokan liikevaihtoon on ollut pitkä. Yhtiön kasvu kiihtyi yhdysvaltalaisen Tom Halen noustua toimitusjohtajaksi vuonna 2022. Halen johdolla Oura on jo moninkertaistanut liikevaihtonsa, vaikka hänen ensimmäisellä tilikaudellaan liikevaihto jäikin noin kolmanneksen tuolloisesta tavoitteesta.
Ouran liikevaihto vuonna 2024 ylsi yli 500 miljoonaan dollariin, mikä oli yli kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna ja tänäkin vuonna liikevaihto on tuplaantumassa yli miljardiin dollariin. Aiemmin marraskuussa haastattelussa Tom Hale ennakoi vuodelle 2026 yhä kasvun jatkumista ja jo lähes 2 miljardin dollarin liikevaihtoa.
Miten Oura on saavuttanut hurjan kasvunsa?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toimitusjohtaja Tom Hale nosti keskustelussa Slushin lavalla keskeiseen asemaan hänen yhtiöön tulonsa jälkeen solmitun kumppanuuden Natural Cyclesin kanssa.
Ruotsalaislähtöinen Natural Cycles on keskittynyt tarjoamaan ehkäisyn suunnitteluun toimivaa sovellusta naisille. Oura-käyttäjät voivat synkronoida sormuksesta yöllä kerätyt tiedot lämpötilatrendeistään automaattisesti Natural Cycles -sovellukseen, jossa algoritmi analysoi ne ja käyttäjä saa arvion päivittäisestä hedelmällisyystilanteestaan.
Oura oli luonteva laajennus Natural Cyclesin käyttäjille, ja kumppanuus sen kanssa kiihdytti Ouran naisille suunnattujen toiminnallisuuksien laajentamista.
”Mietimme, mitä markkinaa puettavat laitteet eivät vielä palvele. Tällaisena esiin nousivat naiset, jotka haluavat ymmärtää kehoaan”, totesi toimitusjohtaja Tom Hale.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Natural Cycles -kumppanuus oli Ouralle heti erittäin merkittävä. ”Myynti raketoi heti ensimmäisenä kuukautena”, Hale kertoo.
Samalla Tom Halen ensimmäisiin toimiin Ouran johdossa lukeutui markkinointipanostusten vähentäminen. Oura vähensi mainontaansa aluksi 10 prosentilla, seuraavana kuukautena 20 prosentilla. Myynti laski vain vähän, mutta kääntyi sitten nousuun muiden hankkeiden – kuten Natural Cycles -kumppanuuden ja sormuksen ympärille rakennettujen toimintojen laajentamisen – myötä.
Ouran datan perusteella uudet asiakkaat löysivät sormuksen jonkun sitä heille suositeltua. Hyvä tuote on samalla kustannustehokas tapa kasvaa.
Tärkeä osa Ouran kasvua on ollut sormuksen kiinnostavuuden lisääminen laajennetuilla ohjelmisto-ominaisuuksilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aluksi Oura keskittyi unen seurantaan, mutta siitä on siirrytty niin sydämen terveyteen, päivittäiseen aktiivisuuteen kuin myös stressin ja resilienssin tarkasteluun. Nämä ovat laajentaneet Ourasta kiinnostunutta ostajakuntaa.
Alusta asti monista muista puettavista laitteista poiketen Ouralla valittiin keskittyä terveyteen aktiivisuuden sijasta. ”Terveys on suurempi markkina”, totesi Hale, jonka mukaan moni aloittaa kuntoilun, mutta kiinnostus siihen hiipuu. Terveyden seuranta puolestaan pysyy läsnä joka päivä.

Alkuperäinen Oura-sormus oli vielä huomattavasti suurikokoisempi. Neljännen sukupolven sormuksen Oura julkaisi syksyllä 2024.
”Jopa 25 prosenttia Ouran käyttäjistä käyttää sitä työkaluna kroonisen sairauden seurantaan”, Hale paljasti. Erityisesti tämänkaltaisille henkilöille Ourasta onkin tullut niin tärkeä osa jokapäiväistä elämää, ettei siitä hevillä luovuta. Pysyvät asiakkaat ovat Ouralle tärkeitä: sormusten myynnin lisäksi Oura on rakentanut liiketoimintansa sormuksen laajemman hyödyntämisen kannalta käytännössä pakollisen maksullisen jäsenyyden ympärille.
Noin tuhanteen työntekijään kasvaneella Ouralla on yhä Oulussa merkittävä tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö, vaikka muuten yhä Suomeen rekisteröityä yhtiötä johdetaankin nykyisin Yhdysvalloista käsin.
Kumppanuuksien ja toiminnallisuuden monipuolistamisen kautta laajentuneen kohdeyleisön ohella Tom Hale nosti Ouran johtotiimin uudistamisen tärkeäksi tekijäksi yhtiön kasvussa.
”Rakensimme käytännössä täysin uuden tiimin, joka oli jo nähnyt kuinka yhtiöitä skaalataan”, Hale toteaa.
Suomalaisesta näkökulmasta on toki valitettavaa, että tällaista osaamista Suomessa on vielä niukasti, minkä takia rekrytoinnit kohdistuivat muualle.
Seuraavaksi Oura panostaa tekoälyyn ja kansainvälistymiseen
Oura kertoi syksyllä 2025 ylittäneensä 5,5 miljoonan sormuksen rajan alkaen tuotteen lanseerauksesta vuonna 2015. Yli puolet myynnistä oli tapahtunut viimeisen vuoden aikana.
Oura esitteli neljännen sukupolven sormuksensa Oura Ring 4:n lokakuun 2024 alussa. Oura Ring 4 toi parannuksia mittaustarkkuuteen sekä oli aiempaa virtaviivaisempi täydellä titaanirakenteella. Lokakuun 2025 alussa Oura laajensi valikoimaansa keraamipintaisilla Oura Ring 4 Ceramic -malleilla.
Seuraavaksi Oura aikoo toimitusjohtaja Tom Halen mukaan panostaa tekoälyn hyödyntämiseen sekä kansainvälistymiseen.
Oura uudisti hiljattain sovelluksensa ja toi mukaan pitkäaikaista stressiä havainnoivan ominaisuuden. Halen mukaan sovelluksen uudistaminen luo tilaa tekoälypohjaisille toiminnoille.
Toistaiseksi Oura on tuonut tarjolle Oura Advisorin, joka nykyisin osaa esimerkiksi yhdistää uni-, aktiivisuus- ja ravintotietoja kokonaisvaltaisemmiksi terveyshavainnoiksi. Ouran suurena visiona on kasvaa eräänlaiseksi henkilökohtaiseksi digitaaliseksi lääkäriksi, joka kattavan seurannan avulla pystyy ohjaamaan kohti terveempää elämää.
Jatkossa Ouran sormuksen ja alustan onkin tarkoitus seurata terveyttä entistä monipuolisemmin.
”Teemme tutkimuksessa ja kehityksessä sekä korkean että matalan riskin investointeja”, kertoi Tom Hale.
Yhtenä esimerkkinä matalan riskin panostuksesta, joka melko varmasti onnistuu, Hale nosti esiin Ouran verenpainetutkimuksen.
Sovellusuudistuksensa yhteydessä Oura kertoi käynnistävänsä Yhdysvalloissa Oura Labsin osana Blood Pressure Profile -tutkimuksen, jonka tavoitteena on auttaa ymmärtämään, kuinka Oura-sormus voi havaita varhaisia merkkejä korkeasta verenpaineesta seuraamalla keskeisiä signaaleja passiivisesti taustalla. Osallistujat saavat arvion korkean verenpaineen riskistä, kun sormuksen keräämää dataa yhdistetään lyhyeen terveyskyselyyn. Vahvoja riskimerkkejä saavat käyttäjät ohjataan hakeutumaan lääkärin vastaanotolle.
Samalla korkeamman riskin kehityspanostuksesta Hale nosti esiin raskauden ennustamisen.
Ouran kilpailijoita Hale ei tunnustanut pelkäävänsä. Markkinoille on ilmestynyt lukemattomia määriä erilaisia älysormuksia, jotka sisältävät osittain samanlaisia ominaisuuksia Ouran kanssa.
Hale näkee Ouran tarjoavan kuitenkin enemmän ohjelmistonsa kautta.
”Ohjelmisto on todella erottava tekijä”, Hale kommentoi. Ominaisuudet eivät synny tyhjästä, vaan Oura on panostanut vahvasti ohjelmistokehittäjien rekrytointeihin sekä tutkimukseen – yhtiön terveysalgoritmien kehityksessä työskentelee noin 70 tutkijaa.
Oura on myös onnistuneesti pystynyt rajoittamaan kilpailua laite- ja ohjelmistoteknologioilleen hakemillaan patenteilla. Lokakuussa 2025 Oura kertoi sopineensa kilpailijoista RingConnin kanssa patenttiensa lisensoinnista samalla, kun toista kilpailijaa Ultrahumania uhkaa yhä myyntikielto Yhdysvalloissa.
Samalla kansainvälisesti Ouralla on vielä paljon kasvunvaraa.
Vaikka Oura jo jossain määrin palvelee asiakkaita yli 150 maassa ja sen tuotteita on saatavilla yli 4 000 jälleenmyyntipisteessä 20 maassa, toimitusjohtajan mukaan todellisuudessa Oura on vahva vasta kahdella markkinalla – Yhdysvalloissa ja valituissa Euroopan maissa.
Ouran kasvunvaraa alleviivaa kotimaan vielä yllättävän merkittävä asema.
”Suomi on yhä kolmanneksi suurin yksittäinen markkina Ouralle”, Hale paljasti.
Kansainväliseen kasvuun panostaminen tarkoittaa satsauksia esimerkiksi myyntikanavien laajentamiseen sekä paikalliseen tukeen.
Vaikka Oura onkin jo noussut miljarditason vuosiliikevaihtoon, kasvunvaraa siis riittää. Toimitusjohtajan oma kokemuskin kertoo kasvupotentiaalista.
Hale hankki Oura-sormuksen itselleen jo ennen toimitusjohtajaksi nimittämistä. ”Oura-sormus muutti elämäni”, totesi Hale. ”Se paljasti minun eläneen viimeiset 20 vuotta univajeisena. Nyt voin paljon paremmin.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla








Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »