Apple asettautuu Googlen rinnalle puolustautumaan yhtiöiden välistä sopimusta.
Yhdysvalloissa liittovaltion tuomioistuin näki aiemmin elokuussa päätöksessään Googlen käyttäneen monopoliasemaansa väärin markkina-asemansa säilyttämiseen ja vahvistamiseen verkon hakukone- ja mainosmarkkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ensi vuoden aikana oikeudelta odotetaan päätöksiä siitä, miten Googlen tulee muuttaa toimintaansa.
Yksi Googlen oikeuden näkemyksen mukaan lainvastaisesti hyödyntämistä keinoista pönkittää markkina-asemaansa on ollut sopimusten tekeminen Applen kanssa oletushakukoneen asemasta Applen laitteissa. Google maksaa Applelle osuuden Apple-laitteissa tehtyjen hakujen tuottamasta liikevaihdosta, ja jo vuonna 2022 summa tämä summa oli noin 20 miljardia dollaria. Kyse on siis erittäin merkittävästä sopimuksesta sekä Googlelle että Applelle.
Osana syytteitä ja oikeuskäsittelyä on esitetty näkemyksiä, joiden mukaan Googlen merkittävät maksut oletushakukoneen asemasta ovat ehkäisseet Applen lähtemistä itse mukaan hakukonemarkkonilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt uudessa Applen oikeudelle toimittamassa kannanotossa Applen palveluista vastaavan johtajan Eddy Cuen nimissä teknologiajätti on kuitenkin esittänyt perustelunsa, miksi hakukoneen kehittäminen ei ole sille kiinnostavaa.
Cue toteaa, että oikeuden näkemys siitä, että Googlelle asetetut rajoitukset sopimusten solmimiseen johtaisivat Applen kehittämään oman hakukoneensa tai liittymään mukaan hakutekstimainosten markkinoille ovat väärässä.
Apple-pomo Cue tarjoaa kolme selitystä, miksi Apple ei ole kiinnostunut oman hakukoneen kehittämisestä. Nämä ovat:
1) ”Apple on keskittynyt muille kasvualueille. Hakukoneen kehittäminen vaatisi sekä investointien että työntekijöiden uudelleen ohjaamista, koska hakukoneen luominen maksaisi miljardeja dollareita ja kestäisi useita vuosia.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
2) ”Haku kehittyy nopeasti tekoälyn viimeaikaisen ja jatkuvan kehityksen ansiosta. Tämän vuoksi on taloudellisesti riskialtista käyttää hakukoneen luomiseen tarvittavia valtavia resursseja.”
3) ”Kelvollinen hakukone edellyttäisi alustan rakentamista kohdistetun mainonnan myyntiin, mikä ei ole Applen ydinliiketoimintaa. Applella ei ole riittävästi erikoisammattilaisia ja merkittävää toiminnallista infrastruktuuria menestyvän hakumainonnan rakentamiseen ja hoitamiseen. Vaikka Applella on jonkin verran niche-mainontaa, kuten App Store -alustalla, hakumainonta on erilaista ja Applen ydinosaamisen ulkopuolella. Hakumainonnan liiketoiminnan rakentaminen olisi myös tasapainotettava Applen pitkäaikaisten tietosuojasitoumusten kanssa.”
Edellä mainitut syyt Apple on siis antanut oikeudelle perusteluiksi, miksi sen ei kannata uskoa lähtevän kehittämään omaa hakukonettaan.
Apple pyrkii näin tilanteeseen, jossa oikeus ei kiellä Googlelta sopimusten solmimista oletushakukoneen asemasta eri kumppaneiden kanssa ja mahdollisuutta Applen rahakkaan diilin jatkumiselle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple on myös esittänyt oikeudelle pyynnön osallistua Googlen tueksi puolustamaan sitä tulevassa oikeuskäsittelyssä.
”Google ei voi enää edustaa riittävästi Applen etuja: Googlen on nyt puolustauduttava laajalta hankkeelta, joka yrittää hajottaa sen liiketoimintayksiköt”, Apple totesi hakemuksessaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »