Apple harkitsee muutoksia iTunes-musiikkiliiketoimintaansa, raportoi musiikkialan julkaisu Billboard.
BIllboardin kolmen eri lähteen mukaan pöydällä on Spotifyn kaltaisen musiikin suoratoistopalvelun tarjoaminen sekä myös iTunes-sovelluksen tuominen Applen oman iPhonen kanssa kilpailevalle Googlen kehittämälle Android-käyttöjärjestelmälle.
Lisäksi iTunes-johtajat haluaisivat musiikkikauppaansa enemmän eksklusiivisia lanseerauksia, joissa musiikki ilmestyisi kaupassa esimerkiksi ennen CD-albuminkin julkaisua.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ajateltavien muutosten taustalla on digitaalisen musiikin latausten yli 10 prosentin lasku Yhdysvalloissa suoratoistopalveluiden, kuten Spotifyn, Rdion, Beatsin ja niin edelleen vallatessa kasvavissa määrin alaa. Suomessa suoratoistopalveluista ylivoimaisesti suosituin on Ruotsista lähtöisin oleva Spotify.
Yleisesti ottaen Applen keskustelujen uusista iTunes-avauksista kerrotaan kuitenkin olevan vasta varhaisessa vaiheessa.
Viime syksynä Apple lanseerasi oman iTunes Radio -suoratoistopalvelunsa (ei vielä tarjolla Suomessa), mutta se on luonteeltaan radiomainen mahdollistaen erilaisten soittolistojen kuuntelun. Spotify ja kumppanit sen sijaan mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin vapaasti ilman rajoituksia valikoimasta itse valiten, soittolistoja koostaen tai myös haluttaessa radiomaisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suoratoistopalvelua on myös Applelta odoteltu pitkään. Sen alustakilpailijat eli Google ja Microsoft tarjoavat jo omia musiikkitilauspalveluitaan. Apple on kuitenkin ollut suurin tekijä musiikkikappaleiden ja -albumien latausmyynnissä, minkä lisäksi yhtiön edesmenneen perustajan Steve Jobsin tiedetään vastustaneen musiikin vuokraamista. Samoin Jobs ei aikanaan lämmennyt myöskään iTunesin tuomiselle Androidille. ”Ajattelimme pitäisikö meidän tehdä musiikkisovellus Androidille. Laitoimme iTunesin Windowsille myydäksemme enemmän iPodeja. Mutta en näe hyötyä oman musiikkisovelluksemme tuomisesta Androidille, muuten kuin Android-käyttäjien iloiseksi tekemisen. Ja minä en halua tehdä Android-käyttäjiä iloisiksi”, Jobsia lainataan hänen elämäkertakirjassaan.
Ajat kuitenkin muuttuvat. Android on vallannut lisää markkinaosuutta, musiikin merkitys ekosysteemin liimana on vähentynyt ja kilpailutilannetta musiikkimarkkinoilla on muuttanut tilauspalveluiden voittokulku. Ehkä Applenkin olisi hyvä reagoida näihin trendeihin – ja ehkä se niin huhujen mukaan tulee tekemäänkin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »