Twitter ei välttämättä enää tuokaan uudistettua maksullista Twitter Blue -tilausta saataville sovelluksen sisäisenä ostona sen tulevan uudelleenjulkaisun yhteydessä.
Alun perin Twitterin piti julkaista sen pääomistajana reilun kuukauden ajan toimineen Elon Muskin ideoima uudistunut Twitter Blue -tilaus uudelleen tiistaina, mutta aikataulu on venähtänyt.
Uudistuneen Twitter Blue -tilauksen alkuperäinen julkaisu johti katastrofiin, kun palvelussa alkoivat levitä maksamalla saadusta sinisestä oikein-merkistä uskottavuutta keränneet tekaistut twiitit eri henkilöiden ja brändien nimissä. Sittemmin Musk on kertonut, että jatkossa suunnitelmana on oikeasti varmentaa varmennetuiksi merkityt tilit sekä tuoda yksityishenkilöille, viranomaisille ja yrityksille eri väriset merkit kertomaan näiden tilien varmennuksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudistuneen Twitter Blue -tilauksen hinta Yhdysvalloissa oli 7,99 dollaria kuukaudessa. Aiemmin ensimmäisellä yrittämällä uudistunut Twitter Blue -tilaus ehdittiin julkaista vain Twitterin iPhone-sovelluksessa parin päivän ajaksi ennen edellä mainittujen ongelmien takia myynnin sulkemista. Tuolloin Twitter Blue oli tarjolla tavanomaiseen tapaan sovelluksen sisäisenä ostona Applen tarjoamalla maksutavalla. Apple ottaa maksutavallaan tehdyistä maksuista lähtökohtaisesti 30 prosentin komission, joka yli vuoden jatkuneissa tilauksissa laskee 15 prosenttiin.
Nyt Platformer-julkaisu raportoi lähteisiinsä perustuen uudistuneen Twitter Bluen uudelleenjulkaisun viivästyneen, koska Twitter aikoo toteuttaa tilauksen ilman, että sen tarvitsee maksaa Applelle sen vaatimaa komissiota.
Myös The Verge kertoo kuulleensa lähteeltään uudelleenjulkaisun viivästymisestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Platformerin mukaan Twitterin työntekijöille on kerrottu, että suunnitelmana on nyt 7,99 dollarin sijaan tasan 8 dollarin hinta tilaukselle sen uudelleenjulkaisussa ja että varmentamiseen vaaditaan käyttäjältä puhelinnumero.
Käytännössä Applen komission välttämiseksi Twitterin tulee tuoda Blue-tilaus saataville sovelluksensa sijaan verkkosivujensa kautta eikä se saa Applen App Store -sääntöjen mukaan mainostaa tilausta sovelluksessa tai ohjata tekemään tilausta sen ulkopuolelle.
Musk on viime päivinä ottanut kovasanaisesti kantaa Applea kritisoiden.
Muskin mukaan Apple olisi pääasiassa lopettanut mainontansa Twitterissä ja uhannut jopa poistaa Twitterin saatavilta App Storesta syytä kertomatta. Lisäksi Musk kyseli lähes 120 miljoonalta Twitter-seuraajaltaan, tietävätkö he ”Applen asettavan salaisen 30 prosentin veron kaikille ostoksille App Storesta” – vaikka mitään salaista Applen yli vuosikymmen sitten esitellyssä 30 prosentin komissiossa ei todellisuudessa ole.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yleisesti Musk syytti useammissa muissa twiiteissään Applea sensuurista ja monopoliasemansa hyödyntämisestä.
Musk ehti myös twiitata meemikuvan, jolla hän vihjaili olevansa ennemmin lähdössä sotaan Applea vastaan kuin maksamassa sille sen vaatimaa 30 prosenttia. Muun muassa tämän twiitin Musk sittemmin kuitenkin syystä tai toisesta poisti.
Nyt kuultujen raporttien mukaan Musk ei kuitenkaan näytä olevan enää missään nimessä halukas Applelle 30 prosentin osuutta antamaan. Se voi myös edelleen kiihdyttää ainakin sanallista sotaa Muskin ja Applen välillä jatkossa, jos ja kun Twitter yrittää ujuttaa sovellukseensa Applen sääntöjen vastaisia viittauksia tilauksen tekemiseen sovelluksen ulkopuolella. Vastaavissa tapauksissa Apple on aiemmin kieltäytynyt hyväksymästä sääntöjä rikkovaa sovelluspäivitystä App Storeen.
Apple ei ole mitenkään julkisesti kommentoinut Muskin viime päivien toimintaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muskille Twitterin suoraan käyttäjiltä keräämän liikevaihdon kasvattaminen on tärkeää, sillä Musk itsekin on aiemmin valitellut Twitterin liikevaihdon pudonneen ”massiivisesti” hänen omistuksessaan mainostajien keskeytettyä panostuksiaan palvelussa. Yleisesti on arvioitu mainostajien tehneen näin johtuen Muskin kyseenalaisista kommenteista moniin aiheisin liittyen sekä epäilyistä vihapuheen kasvamisesta palvelussa Muskin sallivamman linjan aikana.
Raportoidusti Apple oli vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä Twitterin suurin yksittäinen mainostaja-asiakas 48 miljoonan dollarin ostoilla, jotka olivat 4 prosenttia koko Twitterin liikevaihdosta. Applen ohella kymmenien muiden Twitterin suurimpien mainostajien on kerrottu keskeyttäneen panostuksensa mainontaan palvelussa.
Platformerin tuore raportti sisältää myös konkreettisia lukuja liittyen Twitterin liiketoiminnan kehitykseen Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan muodostamalla EMEA-alueella. Platformerin näkemien Twitterin sisäisten viestien mukaan Twitterin liikevaihto on ollut jo 15 prosentin laskussa alueella vuodentakaiseen verrattuna, mutta mikä huolestuttavampaa yhtiön kannalta, uudet tilaukset ovat romahtaneet peräti 49 prosentilla. Jos kehitys jatkuu ja on vastaavaa muuallakin, voisi Twitter olla menettämässä jopa puolta liikevaihdostaan.
Yksi lähde kommentoikin Platformerille tilannetta Twitterillä yksinkertaisesti katastrofaaliseksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »