Twitter on poistanut saatavilta tuoreen pääomistajansa Elon Muskin ideoiman uuden Twitter Blue -tilauksen – vain pari päivää sen 9. marraskuuta ensimmäisillä markkinoilla tapahtuneen julkaisun jälkeen.
Twitter-käyttäjät ovat raportoineet tänään perjantaina heille aiemmin tarjolle olleen Twitter Blue -tilausmahdollisuuden kadonneen sovelluksesta. Twitter Blue -kohtaa ei välttämättä enää löydy sivuvalikosta, ja jos se vielä näkyy ja tilaamista yrittää, tuloksena on vain virheilmoitus, joka kiittää kiinnostuksesta ja kertoo Twitter Bluen olevan ”saatavilla maassasi tulevaisuudessa”. Selvyyden vuoksi todettakoon, että nämä virheilmoitukset ovat näkyneet maissa, joissa Twitter Blue oli jo saatavilla.
Suomessa Twitter Blue -tilausta ei ole vielä ollut saatavilla, mutta sen negatiiviset vaikutukset ovat heijastuneet tännekin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitter toi 9. marraskuuta alkaen ensimmäisillä markkinoilla saataville uuden, Yhdysvalloissa 7,99 dollaria kuussa maksavan Twitter Blue -tilauksen. Sen merkittävin uudistus aiempaan Twitter Blue -tilaukseen verrattuna oli toistaiseksi sinisen oikein-merkin saaminen Twitter-käyttäjätilille.
Tähän asti käyttäjätilin varmennus eli verifiointi on näkynyt Twitterin profiilitiedoissa (sinisenä) oikein-merkkinä. Perinteisesti verifiointi on kertonut, että Twitter on varmentanut Twitter-tilin kuuluvan todella sille henkilölle tai taholle, jota se kertoo edustavansa.
9. marraskuuta lähtien sininen oikein-merkki Twitter-profiilissa ei kuitenkaan enää kertonut tilin verifioinnista, sillä henkilöllisyyttä ei tarvinnut mitenkään todistaa saadakseen Twitter Blue -tilaajana sinisen merkin profiiliinsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vähemmän yllättäen Muskin ajama muutos Twitterissä johti välittömästi suuriin ongelmiin, sillä huijarit ottivat heti hyödyn irti sinisen oikein-merkin käyttäjätileilleen tuomasta uudesta uskottavuudesta.
Käytännössä uudistuksessa kävi juuri päinvastoin kuin mitä oli Musk ennustanut. Musk perusteli maksulliseen Twitter Blue -tilaukseen liitettyä tilin ”varmennusta” ja sinistä oikein-merkkiä sillä, että kyseessä olisi botti-, trolli- ja huijaustwiittejä vähentävä muutos. Ajatuksena oli, että jatkossa ”varmennetut” eli maksaneiden käyttäjien twiitit saisivat etusijan ilmoituksissa, vastauksissa ja haussa.
Lopulta Twitter on kuitenkin joutunut perääntymään Twitter Blue -tilauksen kanssa. Tilaus ehdittiin julkaista vain Twitterin iPhone-sovelluksen kautta valituilla markkinoilla, mutta kaaos oli valmis.
Heti kahden ensimmäisen päivän aikana nähtiin lukuisia huijauksia, joissa hyödynnettiin tilin nimen muuttamista ja sinisen oikein-merkin luomaa uskottavuutta. Näin laajalle levisivät esimerkiksi eri urheilijoiden nimissä tekaistut twiitit.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytännössä Twitterin luotettavuus kärsi valtavan kolauksen, koska äkkisilmäyksellä aikajanalta ei pystynyt enää mitenkään erottamaan, oliko kyse aidosta vai huijaustilistä. Lopulta tilanne äityi melkoiseksi sekoiluksi. Perjantain aikana otsikoihin nousivat myös esimerkiksi Twitterissä mellastaneet ”Donald Trump” ja ”Jeesus”.
"Twitter has given a blue check verified mark to Jesus Christ … Things are getting a bit confusing at Twitter under Elon Musk."@donie reports on the surge of fake accounts on Twitter as the paid verification system launches. pic.twitter.com/P69rDWw5TF
— CNN (@CNN) November 10, 2022
Pienemmässä mittakaavassa nyt maksamalla sinisen oikein-merkin saaneita, ”varmennettuja” tilejä on käytännössä varmasti käytetty myös erilaisiin vaarallisempiin huijauksiin, joissa tavoitteena on ollut huijata rahaa hyväuskoisilta Twitter-käyttäjiltä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitter suunnitteli maksamalla saatavaan siniseen oikein-merkkiin liittyvien ongelmien osittaista ratkaisemista uudella, erillisellä virallisesta tilistä kertovalla lisämerkinnällä. Näitä Official-merkintöjä ilmestyi monien poliitikoiden ja yritysten tileille aiemmin tällä viikolla, kunnes merkit katosivat – ja ilmestyivät sitten ainakin hetkeksi jälleen uudelleen.
Musk on ollut Twitterin pääomistaja nyt kahden viikon ajan. Nämä kaksi viikkoa ovat olleet täyttä kaaosta.
Musk on valitellut, että hänen noustuaan johtoon Twitterin ”liikevaihto on pudonnut massiivisesti” johtuen mainostajien kaikkoamisesta. Suurena ihmeenä tätä on vaikea pitää Twitterin nykyisessä sekavassa tilanteessa, jossa mikään ei enää yllätä.
Muskin tavoitteena on ollut, että Twitterin liikevaihdosta jatkossa puolet tulisi palvelun käyttäjiltä kerättävistä tilausmaksuista. Toistaiseksi matka kohti uutta tavoitetta näyttää alkaneen todellakin kompuroiden.
Twitter seems to have unlaunched the new $7.99 Twitter Blue subscription
Checked with Twitter’s API and the in-app purchase for Twitter Blue Verified is no longer listed for production
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) November 11, 2022
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »