Saksan kilpailuviranomainen Bundeskartellamt on aloittanut tutkinnan liittyen Appleen ja sen rajoituksiin mitä tulee sovellusten väliseen seurantaan.
Apple julkaisi alun perin huhtikuun 2021 lopulla iOS ja iPadOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversioissa uuden Appiseurannan läpinäkyvyys -uudistuksen (englanniksi App Tracking Transparency), jonka myötä sovellusten on pyydettävä lupa ennen kuin ne voivat seurata käyttäjän toimintaa muiden yritysten sovelluksissa ja verkkosivustoissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple on perustellut muutosta yksityisyydellä, jonka parantamisessa uudistus on ollutkin avuksi. Viranomaisten hampaisiin Applen toiminta on kuitenkin joutunut, koska Applen omat sovellukset ovat seurantaa rajoittavan toiminnon ulkopuolella. Tästä syystä Applea epäillään nyt kilpailun rajoittamisesta ja omien palvelujensa suosimisesta. Toistaiseksi kyse on kuitenkin vasta tutkinnan aloittamisesta.
”Toivotamme tervetulleeksi liiketoimintamallit, joissa dataa käytetään huolellisesti ja jotka antavat käyttäjille mahdollisuuden valita, miten heidän tietojaan käytetään. Applen kaltaisen yrityksen, joka pystyy yksipuolisesti asettamaan säännöt ekosysteemilleen, erityisesti sovelluskaupalleen, tulisi edistää kilpailua. Meillä on syytä epäillä, että näin ei ole tapahtunut, kun näemme Applen sääntöjen koskevan kolmansia osapuolia, mutta eivän Applea itseään. Tämä antaisi Applelle mahdollisuuden suosia omaa tarjontaansa tai haitata muiden toimintaa”, kommentoi Bundeskartellamtin johtaja Andreas Mundt.
Erityisesti monet palveluissaan esitettävän mainonnan varaan liiketoimintamallinsa rakentaneet yritykset, kuten Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistava Meta, ovat kritisoineet rankasti Applen viime vuonna tekemää muutosta, joka vaatii luvan eri sovellusten ja verkkosivustojen väliseen seurantaan. Muutos on yhtenä tekijänä merkittävästi heikentänyt Metan liiketoiminnan kehitystä yhtiön oman arvion mukaan useilla miljardeilla dollareilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen oman App Storessa erilaisia mainospaikkoja tarjoavan mainosliiketoiminnan on myös arvioitu hyötyneen sen tekemien seurantamuutosten seurauksena. Mainosten räätälöinnin eli kohdentamisen salliminen Applelle on erillinen asetuksensa iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmissä.
Saksan kilpailuviranomainen sai viime lainsäädännön uudistamisen myötä viime vuonna käyttöönsä uusia toimivaltuuksia suuryritysten väärinkäytösten estämiseksi. Tämän myötä sen tähtäimeen ovat Applen lisäksi oman toimintansa osalta joutuneet eri tavoin myös Alphabet / Google, Meta / Facebook ja Amazon.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »